Brev
Folk driller 😤
Jeg har en pride kasket som jeg lige har fået
jeg synes den er vildt fed fordi jeg jo var transkønnede og støtter 100 % alle LGBTQ.
Findes nogle store idioter i verden
for eksempel i dag spurgt nogen fra sjette ( en klasse over mig) Om jeg støttede bøsse og gay personer
jeg sagde selvfølgelig ja Hvem støtter ikke dem?
Så sagde han må jeg streg det der hjerte ud jeg var bare sådan what the fuck selvfølgelig må du ikke strække den ud men jeg sagde bare åååå nej det sygt irriterende at folk ikke bare kan respektere os folk
Hvad bliver tilkendt for bøsse og gay og trans selvom ikke engang er bøsse hvorfor bruger alle folk bøsser og gay som negativeord? Altså det er bare det jeg ikke forstår
Men jeg vil blive ved med at gå på den kasket for jeg elsker den og den er cool elsker at få lov til at styre hvad jeg skal have på eller hvad?
Transdreng 🏳️‍🌈🏳️‍⚧️🏳️‍🌈, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære seje dig,
Tak for dit brev, hvor du fortæller om din pride kasket, og undrer dig over, hvorfor folk er i mod transkønnede, homoseksuelle og alt andet inden for LGBTQ+!
Hvor er du altså bare mega sej!!
Det er ikke helt til at vide, hvorfor at der er nogle som har noget i mod andre og deres køn eller seksualitet. Men det er MEGA SEJT af dig, at du 100% holder ved din holdning. Og sejt, at du tør sige “de store” elever imod. Det er bestemt ikke alle som ville turde det. Også endda på en helt ordenligt måde. Jeg må bare sige igen igen, at du er monster sej.
Der er nogle regler om, at man ikke må diskriminere mennesker på grund af for eksempel race, tro, køn og seksualitet. Måske har du lyst til at dele din oplevelse med en lærer? Så kan skolen måske få mere fokus på LGBTQ+, og hjælpe andre elever med at få en større forståelse for, hvad det er og hvad det betyder. Måske det kan mindske de provokerende ord, som nogle kan finde på at sige.
Det lyder til at du er ret afklaret og tilfreds med din situation, men måske har du alligevel lyst til at høre eller snakke med andre indenfor LGBTQ+, så måske du kan kigge her. Måske kan du finde nogle som oplever det samme som dig, med at nogen siger nogle ting eller bruger ord som “bøsse” negativt. Det kan nemlig være rart at dele sine tanker og oplevelser med andre.
FEDT, at du har lyst til at blive ved med at gå med din kasket (og måske også andre pride ting), der er nemlig ingen der skal bestemme, hvad du skal have på og ikke have på! Det er ret sejt af en på 11 år, at du tør stå frem og vise, at du støtter pride.
Hvis du oplever noget andet, eller har andre ting du gerne vil snakke om, så er du mere end velkommen til at skrive herind igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Jeg håber at mit svar kan bruges. Du er i hvert fald mega modig!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen