Brev
tror jeg er gravid
hej jeg er en pige på 14 år.
jeg er mega bange for at jeg er gravid da jeg har rigtig mange symptomer. spiser meget mere, kvalme, ondt i ryggen, ingen menstruation osv. jeg her taget 2 test. 1 positiv og en anden negativ. jeg har fortalt min kæreste om det og han støtter mig rigtig meget, hans mor hjælper også lidt til. men problemet er hvordan fortæller jeg min mor og far det? de vil gerne have jeg er ærlig men jeg ved de bliver både sure, skuffet og kede af det. og tror også der følger en stuearrest med i faldet, så føler ikke rigtig jeg kan fortælle dem det uden at jeg skal være uvenner ,med dem i flere uger efter. jeg har ikke flere penge så kan ikke købe flere test. men skal bruge flere, bliver nødt til at være sikker jo. hvad skal jeg gøre? skal jeg fortælle dem det eller holde det for mig selv og vente til det vokser til et støre problem?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige.
Hvor er det godt du skriver, for jeg fornemmer, at du står i en svær situation og har brug for råd hurtigt. Du skriver at du tror du er gravid, og har symptomer som kunne tyde på det.
Du skriver din kæreste og din kærestes mor ved besked om det, men du er i tvivl om, hvordan du skal fortælle dine forældre det. Du er nemlig bange for, hvordan de reagerer.
Du skriver også til sidst at du ikke har nogle penge, og dermed ikke kan købe flere graviditets-tests. Jeg kan godt forstå du synes det er en kompliceret situation og jeg vil rigtig gerne hjælpe dig.
Det er helt rigtigt at reagere på sine symptomer
Først vil jeg sige, at det er rigtig fornuftigt og modent at du reagerer på de symptomer du har. Det er godt at kunne mærke sin krop og fornemme om noget er anderledes end det plejer.
Det er også godt du har taget to graviditets-test og at du har delt det med din kæreste, for det er ikke rart at gå med noget så vigtigt alene. Jeg er glad for at høre, at din kærestes mor hjælper jer. Det er vigtigt og godt, at I har en voksen omkring jer.
Jeg vil gøre mit bedste, for at komme med nogle råd til dig.
Er du gravid?
Det vigtigste er, at finde ud af om du er gravid og hvis du er, hvor langt henne du er.
Du har taget både en positiv og negativ test, så det er svært at vide noget med sikkerhed. At din menstruation udebliver og du har kvalme, kan både være pga. graviditet, men det kan også være fordi du er bekymret.
I det tilfælde kan kroppen godt reagere med de symptomer du nævner.
For at få en test, er du nok nødt til at købe en. Måske din kæreste kan låne dig penge til en eller hans mor vil betale. Men noget du også kan gøre er, at gå til lægen. Det er både gratis, men også der hvor du kan få et fuldstændig sikkert svar på om du er gravid.
Lægen kan nemlig tage en urinprøve og en blodprøve som kan vise det.
Egen læge
Du kan godt gå til lægen selvom du er under 15 år. Du kan ringe og bestille tid og fortælle hvad det drejer sig om, så får du en hurtig tid. Måske din kærestes mor kan hjælpe dig, hvis du ikke har prøvet det før. Nummeret til lægen står på dit gule sundhedskort.
Din læge skal normalt fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for, men hvis det kan være til skade for dig at dine forældre får besked, kan lægen vælge at lade være med at fortælle dine forældre om din undersøgelse.
Mit bedste råd er, at fortælle lægen, ligesom i dit brev til os, at du er bange for hvordan dine forældre vil reagere.
Hvis det viser sig du er gravid, vil lægen højst sandsynligt tale med dig om, at dine forældre får besked. Det kan og vil forhåbentligt med tiden, være en støtte for dig, at have dine forældres hjælp.
Dine forældre
Jeg kan sagtens forstå, at du tænker over hvad dine forældre vil sige.
De fleste forældre vil nok tænke at det er tidligt at blive gravid, men som du skriver vil de også gerne have du er ærlig, og jeg er sikker på at de hellere vil have du fortæller det, end at du ikke gør.
Du spørger om du eventuelt skal vente og holde det for dig selv. Jeg kan godt forstå du får den tanke, men jeg vil råde dig til, ikke at vente.
Der vil både ske det, at hvis du er gravid, vil du pludselig være langt henne. Samtidig vil der også være det i det, at det er for længe at gå alene, med noget så betydningsfuldt.
Uanset hvordan dine forældre reagerer, så er jeg ret sikker på de vil sætte stor pris på, at du fortæller dem sandheden.
Ofte vil forældre gerne have ærlighed, så de kan hjælpe deres børn og dermed sikre, at de har det godt. Måske dine forældre tænker det samme.
Måske er du slet ikke gravid, og så behøver du måske slet ikke fortælle dine forældre noget. Måske det også kan være rart at fortælle dem, uanset hvad. Det kan du tænke over.
Derfor er mit første og bedste råd igen, at finde ud af med sikkerhed, om du er gravid.
BørneTelefonen er her for dig – du er ikke alene!
Jeg kan godt forstå hvis alting er meget overvældende lige nu. Du skal vide, at det er okay. Men jeg håber også at mit svar viser dig, at der er flere måder at få hjælp. At du ikke er alene.
Her på BørneTelefonen vil vi også rigtig gerne hjælpe dig med, at blive klar til samtalen. Du er meget velkommen til at ringe til os på 116 111. Så kan vi sammen snakke om, hvordan du kan dele det med dine forældre.
Rådgivning
Hvis du har brug for flere råd og rådgivning, både i forhold til din situation nu, men også i forhold til eventuel prævention senere hen, kan du altid finde hjælp her Klinkker for prævention og sexsygdomme
Jeg ønsker dig alt det bedste. Husk du kan altid skrive igen. Der sidder voksne klar til at hjælpe dig døgnet rundt.
Pas godt på dig selv,
Mange varme hilsener fra BørneTelefonen