Brev
Sex og gravid
Kære bb
min kæreste sagde til mig at ham synes vi skulle have sex og det have vi så og 2 måneder efter finder jeg ud af at jeg gravid.
Kh pige 14 år
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Hvor er det godt, at du skriver ind til os på Brevkassen. Vi er her for at hjælpe dig.
Du må have en masse tanker i hovedet i øjeblikket. Tanker som du ikke burde stå med alene. Jeg tænker, at du skriver ind til os, da du ønsker hjælp til din situation. Jeg vil forsøge at gøre mit bedste for at hjælpe dig igennem det hele.
Har du talt med nogen omkring din graviditet? Jeg vil kraftig råde dig til at tale med dine forældre om det. Jeg kan forestille mig, at nok føles ret svært at starte en samtale om graviditet. Derfor giver jeg dig her en video med ideer til, hvordan du kan starte samtalen : https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/
Hvis det er svært for dig at skulle fortælle dine forældre om, at du er gravid – så kan du tale med en voksen, som du er tryg ved på skolen. Det kunne være en lærer eller sundhedsplejersken.
Du kan også gå til din egen læge – nummeret står på dit gule sygesikringskort (læs evt. om lægens tavshedspligt her). Måske har du gode grunde til at frygte dine forældres reaktion. Så er det en god ide at være åben med det – uanset hvem du taler med.
Jeg tænker på, at du måske har brug for at tale med en voksen på BørneTelefonen (en bisidder). Når man er 14 år og er gravid, har man brug for at blive mødt med forståelse og hjælpsomhed af en god voksen. Du kan her se, hvordan man kan tale med en bisidder på BørneTelefonen: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår Hos bisidderen kan du få rigtig god hjælp og en voksen at støtte dig til. Du kan i første omgang ringe til bisidderen anonymt på tlf. 25 55 55 59 – tast 2.
Jeg kunne forestille mig, at du udover at tænke mange tanker i øjeblikket, også gennemgår en masse følelser. Alle dine tanker og følelser er helt normale i din situation. Der er dog hjælp at hente, og du har allerede rakt ud efter denne hjælp ved at skrive hertil. Du er en ung og modig pige som har hele livet foran dig.
Du skriver også i dit brev, at din kæreste syntes at I skulle have sex. Jeg kan dog ikke helt tyde, ud fra det du skriver, om du også ønskede at have sex. Det er vigtigt at du mærker efter i dig selv, og siger fra hvis du ikke har lyst til sex. Det er helt ok at sige fra.
Jeg håber at du finder modet til at tale med en voksen. Det hele kan virke overvældende lige nu, men du kan måske også vise en voksen det brev du har skrevet til os. Det hele skal nok falde på plads.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Du kan altid skrive til os igen, eller ringe til os på 116111, hvis du har brug for at tale med en voksen. Vi har tager også telefonen, hvis du ringer til os om natten.
Vi er her for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen