Brev
Skal jeg sige det?
Hej BB.
Jeg er 13 år gammel.
For ca. to måndeder siden var jeg hjemme hos min kæreste.
Hans forældre var taget til fest og kom først sent hjem.
Vi har gået og rørt lidt hved hindanden, han har kysset mig forskellige steder på kroppen.
Vi havede så sammenlege.
Jeg har taget en graviditets test, den var positiv.
Hvad skal jeg gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig pige
Dejligt at du har en sød kæreste, som du er glad for. Det er super godt, at du skriver herind, når du bliver i tvivl om hvad du skal gøre.
Du skal ringe og tale med din læge, så du kan få taget en urinprøve og få et svar du kan stole på. Nummeret til din læge står på dit gule sundhedskort.
Jeg vil råde dig til, at tale med dine forældre om det, så de kan hjælpe dig og gå med dig til lægen. Selvom det skulle vise sig, at prøven denne gang er negativ - så er det godt, at du har nogen som kan støtte dig, og som du kan dele din bekymring med. Det kan være nemmere at skrive det til sine forældre, hvis du ikke lige har mod på at sige det - så skriv en sms eller et brev om at du har brug for deres hjælp og støtte.
Det er også vigtigt for mig at sige, at det er vigtigt at bruge prævention - fx kondom.Så snart man har lyst til at have sex - så skal man tænke på prævention, fx kondom. Det handler både om, at undgå en graviditet, men også om ikke at blive smittet med kønssygdomme.Det kan være hårdt at skulle igennem det at tale med læge og være i tvivl om man er gravid. Så jeg håber, at du har nogen omkring dig, som kan støtte dig og passe på dig.
Du kan læse mere om vores gode råd omkring graviditet her: https://bornetelefonen.dk/tema/graviditet
Du er også altid  velkommen på 116111, hvis du har brug for at snakke mere med os. Men at få fortalt det og talt med lægen er vigtigt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen