Sexproblem

Hej.

Jeg er 13 år og har en kæreste.

Min kæreste er 16 og en dag havde vi sex. Nu er jeg gravid og er i 1 månede.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år,

Det lyder dejligt, at du har fået dig en kæreste og at i har lyst til at have sex med hinanden. Jeg kan forstå, at du er blevet gravid efter i har haft sex. At du ikke ved hvad du skal gøre.

Hvorfor tror du mon, at du er gravid? Man kan nemlig godt have sex, uden at man bliver gravid. Vidste du godt det?

Hvis man tror, at man er blevet gravid, så skal man starte med at tage en graviditets test. Dem kan man købe i alle supermarkeder og på apoteket. Hvis den viser, at man er gravid, så er det vigtigt at man fortæller det til en voksen. Da du ikke er særlig gammel, så vil det bedste være at snakke med dine forældre om det. Kunne du have mod på det?

Dine forældre vil kunne hjælpe dig med at komme en tur forbi lægen, hvor i alle kan snakke om dét at være gravid. Sammen kan i lægge en plan for hvad der skal ske. Det kan jo være, at du er for ung til at være gravid. Så vil lægen kunne hjælp med at afslutte graviditeten. Det kalder man en abort. Har du hørt om det før?

Hvis du er gravid, så er det meget vigtigt, at du snakker med en voksen om det. Det er ikke noget, som du skal klare helt selv. Det håber jeg, at du ved.

Hvis du ikke har nogle voksne, så kan du også selv ringe til din læge og få en snak. Nummeret og adressen står på dit gule sundhedskort. Din læge vil så snakke med og fortælle om, hvad der er bedst at gøre. Lægen kan også hjælpe med at snakke med dine forældre, hvis du ikke selv kan. Du/I skal kontakte lægen, så hurtigt som muligt, så du kan få hjælp.

Til fremtiden, så er det vigtigt at man beskytter sig, når man har sex. Det kan man gøre på mange måde, fx. med kondomer, p-piller eller spiral. Måske du har hørt om nogle af de ting før? Hvis du vil læse mere om beskyttelse under sex, så læs gerne mere på denne side: hvilken beskyttelse skal jeg bruge

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)