Brev
PSTAV!!
Hej brevkasse
Jeg er en pige på 15, med en dejlige kæreste.
Jeg fik en p-stav, for godt to måneder siden. Jeg har altid været usikker og tænkt meget og tingene. Så det gør jeg selvfølgelig også med min p-stav.
Mit spørgsmål er så, kan jeg tage en fortrydelsespille, bare for en sikkerhedskyld. Efter vi har dyrket sex, da jeg er bange for staven ikke virker.
Så sker der noget ved at tage en fortrydelsespille?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt at høre, at du har en dejlig kæreste, og at I passer på, når I har sex. Du tænker meget over tingene, og det er jo en god ting. Så længe bekymringer ikke tager overhånd.
Du skriver, at du er bange for at p-staven ikke virker. En p-stav er tæt på 100% sikker, og der er derfor ingen umiddelbar grund til at tage en fortrydelsespille. En meget normal bivirkning ved p-staven er uregelmæssig menstruation, hvilket kan gøre, man ikke føler sig helt sikker. En fortrydelsespille er god, hvis man har haft ubeskyttet sex. Men da du har en p-stav, vil jeg råde dig til ikke at bruge fortrydelsespille. En fortrydelsespille indeholder ekstremt meget hormon - som en p-pille, bare meget mere. Derfor må man ikke tage den så ofte. Det er heller ikke ualmindeligt at mærke bivirkninger i form af maveonde og kvalme.
Tit, hvis man bekymrer sig om noget, kan det hjælpe at snakke med en, der ved noget om emnet. Du kan f.eks. ringe til din læge og få en samtale om, hvordan en p-stav virker, og hvad en fortrydelsespille er. Du kan også snakke med sundhedsplejersken på din skole. Det kan også være en idé at dele nogle af dine bekymringer med din kæreste, så han ved, hvad du tænker om, at I har sex.
Jeg håber du kunne bruge mit svar, og du er selvfølgelig altid velkommen til at ringe ind på 116111.
Venlig hilsen BørneTelefonen