Brev
Ønsker graviditet
Jeg er en pige på 19 år, som er meget moden af min alder.
Jeg har siden jeg var 17 haft et stort ønske om at få et barn, da jeg elsker børn og var gravid med en fyr som jeg havde noget kørende med, men hvor jeg mistede barnet i uge 8. Det var jeg dog på en måde glad for, da jeg ikke vidste hvad jeg skulle gøre og jeg kun var 17 og boede hjemme og ikke havde en fast kæreste.
Men kan alligevel ikke lade vær med at tænke på, at jeg lige nu kunne have siddet med min søn eller datter i armene.. Og det er derfor ønsket om et barn brænder så meget.
Min kæreste kender dog ikke til min tidligere graviditet, da det er noget jeg helst vil glemme og ikke ønsker at tale om da det er fortid. Kun 2 af mine veninder ved det. Jeg har en kæreste på 22 og vi har været sammen i 1 år. Han har en søn på 2,5 år som er super skøn og da han ikke har noget forhold som sådan til sin rigtige mor (ser hende 1-2 gange om måneden) kalder han mig for mor.
Min kæreste, hans familie (mor, far, stedfar og stedmor) og min mor siger alle at vi ikke skal have et barn før om mange år, og det har vi givet dem ret i, selvom det jo ikke er det jeg mener, har bare talt dem efter munden..
Men her en dag for snart et halvt år siden tog jeg snakken med min kæreste, hvor jeg sagde at jeg virkelig ønskede et barn, og heldigvis sagde han, at det ville han også, for han ville ikke have at hans søn skulle blive for gammel inden han fik en lillesøster eller lillebror. Jeg blev virkelig lykkelig, og stoppede med mine p-piller. Er dog ikke blever gravid endnu, desværre..
Efter jeg stoppede med p-piller har min kærestes søster fortalt hun er gravid (hun er 20 år) og skal føde til september. Hun fortalte det først sent for at undgå kommentarer som “få en abort” og “du er for ung”, og da hun er ret stor i forvejen kunne det ikke ses på hende.
Men nu er jeg bange for at hvis jeg snart kommer og siger jeg er gravid, at de tror det kun er pga at hun er gravid, og det er det jo ikke, for jeg ønskede det længe inde hun fortalte hun skulle have et barn..
Så mit spørgsmål er, skal jeg fortælle svigerfamilie og familie hvad mit ønske er, hvorfor jeg ønsker det og hvordan skal jeg fortælle det til dem? Jeg ved de vil komme med kommentare som “du ved ikke hvad du går ind til”, “et barn er et stort ansvar” osv, men jeg ved jo netop godt hvad jeg går ind til, og mig og kæresten bor sammem, har en fast økonomi og mad på bordet hver dag og tøj på kroppen – ingen problemer der.
Min svigermor og bonussvigerfar vil nok støtte mig, da de faktisk kender mit ønske, da kæresten fortalte dem det en dag vi var uvenner, og har altid været deres engel. De vil stadig mene det er for tidligt men tror de vil støtte mig. Hun blev sur på sin datter da hun fortalte det, men det var mere fordi hun kun havde været sammen med sin kæreste i 1 måned da det skete og fordi det ikke var et “uheld” som hun ellers sagde, hun gik bevidst efter det..
Undskyld den blev meget lang, men kan ikke komme af med mine tanker andre steder..
Mvh T
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære T
Mange tak for dit brev.
Du skriver rigtig fint om dit ønske om at blive gravid, og omkring hvilke tanker du gør dig i forbindelse med en mulig graviditet.
Du fortæller i dit brev, at du er 19 år og føler dig meget moden af din alder. Du lever et liv i et fast forhold med din kæreste og hans søn. Du ved, at et sådant liv kræver fast økonomi og penge til mad og tøj. Du har længe ønsket dig et barn og har også tidligere været gravid. Du beskriver fint, hvordan din tidligere graviditet fylder i dine tanker - når du ser små børn, tænker du, at det kunne have været dig, som havde en dreng eller pige nu. Samtidig er du glad for at det ikke er dig, da du dengang var yngre og ikke havde en kæreste, som du kunne dele det hele med.
Jeg tænker, når jeg læser dit brev, at det at du tidligere har været gravid, er en meget væsentlig oplevelse i dit liv. Selv om der, som du selv skriver det, kan være gode grunde til, at du har lyst til at glemme din tidligere graviditet, så er det min erfaring, at der kan være rigtig gode grunde til at dele en så vigtig oplevelse med ens nærmeste. Du skriver direkte, at det skyldes din tidligere graviditet, at du i dag så brændende ønsker dig at blive gravid. Det tænker jeg, er en viden, som du skal dele med din kæreste. Hvis han ved lidt om, hvad du har været igennem, kan han måske bedre støtte dig, når du har brug for det, og måske kan han også bedre sætte sig ind i dit ønske - og årsagen til dit ønske - at blive gravid. Mon det er en mulighed for dig?
Du fortæller i dit brev, at du og din kæreste tidligere har talt med din mor og din kærestes mor, far, stedmor og stedfar om at få et barn, og at de alle siger, at det skal I vente med. Du skriver ikke, hvorfor de anbefaler jer at vente, men jeg tænker, at det kunne være væsentligt at lytte til deres begrundelser herfor. Er det mest af alt pga. jeres relative unge alder, eller er der mon andre årsager til, at de synes I skal vente?
Du spørger, om du skal fortælle din familie og svigerfamilie om dit store ønske om at blive gravid, og hvordan du evt. skal kunne fortælle det? Jeg tænker, ud fra det du skriver, at det er en god ide, at du fortæller dem om dit ønske.
For selv om jeg kan læse, at du er lidt i tvivl om, hvad de vil sige til dig, og selv om du frygter, at de ikke ville kunne forstå dig. Så har du jo ret til at tænke og ønske dig et liv med børn – også selvom tidspunktet falder sammen med din kærestes søsters graviditet. Det er min erfaring, at det kan være rigtig positivt at være ærlig omkring de ønsker, vi har i vores liv. Måske din familie faktisk vil kunne forstå dig og støtte dig i dit ønske? Hvis de i stedet er uenige i det ønske, som du selv frygter, så har du muligheden for at høre dem, hvorfor de ikke synes det er en god ide, og du har så til gengæld mulighed for at forsøge at forklare dem, hvorfor du tænker, det er rigtigt for dig og din kæreste.
Der kan være flere måder, hvorpå du kan vælge at fortælle dem om det. Måske du kan få din kæreste til at fortælle det sammen med dig? Du kan vælge at fortælle dem om de tanker, du har skrevet i dette brev, fortælle dem at du har frygtet deres respons. Du kan også vælge at vise dem dette brev eller skrive et nyt brev til dem.
Til sidst får jeg lyst til at nævne, at du har mulighed for at tale med fagpersoner omkring en mulig graviditet. Det kunne være din læge eller en sygeplejerske (hvis der er en sådan tilknyttet dit lægehus), eller det kunne evt. være en socialrådgiver fra organisationen Mødrehjælpen.
Det er min erfaring, at dialog og åbenhed er en rigtig god vej i en så vigtig beslutning. Selvom det selvfølgelig er jer – din kæreste og dig – som sammen skal beslutte, hvad der er rigtigt for jer.
Hvis du har lyst, er du også altid meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på tlf. 116 111 eller chatte med os.
Jeg ønsker jer alt det bedste.
Med venlig hilsen BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.