Gravid?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 19 år,

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, om du er gravid og ikke ved hvad du skal gøre.

Det er ikke rart at gå rundt at have det sådan. Derfor er det godt, at du skriver herind, når der er noget, som du er i tvivl om. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Jeg kan desværre ikke fortælle dig, om du er gravid, men jeg kan fortælle dig, hvad jeg tænker, at du skal gøre.

Jeg vil råde dig til at ringe til din læge hurtigst muligt. Nogle gange er graviditetstest ikke til at regne med.

Du beskriver, at du har taget lidt på, at din mave buler ud og at du har fået en lille streg på maven. Det kan være tegn på graviditet – det kan også være, at det ikke er.

Jeg ville ønske at jeg kunne give dig vished, men jeg er ikke læge. Jeg tænker, at hvis du har en følelse af at være gravid, eller er det mindste i tvivl, så er det vigtigt, at du går til lægen snarest.

Jeg kan ikke læse, om din menstruation ikke er kommet, som den plejer eller er udeblevet. Lægen vil sikkert spørge til din cyklus, og hvornår du sidst havde din menstruation.

Når du er over 18 år, er du myndig. Det betyder, at du kan tage til lægen uden at lægen har pligt til at oplyse dine forældre om din situation, hvis du skulle være blevet gravid.

I dit brev kan jeg ikke læse mig til, om du har talt med nogen om dine bekymringer – eller hvem, du har talt med.

Jeg tænker, at hvis din kæreste ikke allerede ved det – så vil det være en god ide, at han ved besked, så du ikke skal gå alene med de her tanker. Det kan være meget hårdt.

Desuden tænker jeg på om dine forældre, måske din mor, ved besked – eller om du kunne have lyst til at tale med hende om det. Hvad ville der mon ske hvis du delte dine tanker og følelser med hende…? Eller en veninde…? Det kunne også være, at det var rart at have din kæreste eller en anden person (mor, søster, veninde) med til lægen, hvis du er nervøs.

Jeg håber, at du kan bruge det mod, som du fandt frem, da du skulle skrive herind, til at få ringet til din læge, så du kan få afklaring på om du er gravid eller ej.

De bedste hilsner,

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)