jeg vil være gravid

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige, der er glad for babyer. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du måske føler dig lidt ensom som enebarn og derfor drømmer om, at du selv kunne få en baby..? Det er en dejlig drøm, du har, men jeg er nødt til at sige til dig, at den ikke rigtigt kan blive til virkelighed de næste mange år. For at kunne blive gravid, skal man som pige have fået menstruation. Den viser nemlig, at kroppen er begyndt at producere æg. Og så skal man også have sædceller fra en dreng, der er kønsmoden. Loven siger, at begge skal være mindst 15 år, før de må have samleje. Den lov er lavet, fordi man gerne vil beskytte de unge fra at starte for tidligt på deres sexliv. For det er nemlig rigtig vigtigt, at både drengen og pigen føler sig parate til sex. Ellers kan det blive en dårlig oplevelse i stedet for en god. Lige nu tænker du, at du kan passe en baby godt. Men det er et meget stort ansvar at få en baby. Det er bl.a. derfor de fleste vælger at vente til de er over 20 år. Det kræver, at man føler sig rigtig voksen og kan finde ud af at løse alle de problemer, en baby også giver. Så måske skulle du bruge din glæde for babyer på en anden måde. Jeg tænker, at du må være en rigtig god babysitter, som mange forældre ville elske at bruge. Var det en idé, at du prøver at få lov til at gå med barnevognen eller lege med en baby, og på den måde hjælpe barnets mor? Hvis du kunne have lyst til det, skal du snakke med din mor om det, for hun skal give dig tilladelse til det. Hvis hun synes, det er en god idé, kunne du måske spørge nogen, du kender, eller du kunne lave en seddel og hænge op i supermarkedet. Hvis jeg har ret i det, jeg skrev om, at du måske føler dig lidt ensom, var det måske også en god idé, at begynde at gå til noget, hvor du er sammen med andre jævnaldrende i fritiden. Det kan f.eks. være sport, malerskole, syning, teater eller dans. Eller måske noget helt andet, som netop du synes er sjovt. Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)