Brev
Jeg var til fest.
Hej børnetelefonen,
jeg hedder K og jeg er 14 år gammel,
Jeg var til en lille fest her for nogle uger siden. Jeg mødte en rigtig sød pige, vi begyndte at holde i hånd, vi kyssede lidt, og rørte lidt på hinanden.
vi endte med at gå op på et værelse, vi begyndte at tage vores tøj af, vi lage os under dynen. Jeg fik rejsning og spurgte ¨skal vi bolle¨ Hun svarede hurtig ja. Vi ¨bollede¨ og det var rigtigt dejligt.
Men nu har hun ringet, og hun er gravid… Hvad skal jeg gøre? ..
Håber i kan hjælpe mig.
Hilsen K på 14.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K. på 14 år
Jeg kan godt se dilemmaet, og forstår godt, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre.
Du oplyser ikke i brevet, om I har tænkt jer at beholde barnet, eller om din kæreste ønsker en abort?
Min tanke er, at I måske endnu ikke er afklarede omkring det? Måske er det derfor, du har valgt at skrive herind til BørneTelefonen.
Mit råd, er at få snakket med jeres forældre om det, at hun er blevet gravid? Det er nemlig sådan, at den gravide skal undersøges af en læge for at sikre, at alt er ok. Den gravide skal undersøge hvad enten I ønsker at beholde barnet eller ej. Lægen har pligt til at oplyse hendes forældre om graviditeten, så måske ville det være bedst, hvis I selv får det sagt til jeres forældre og ikke længere er alene med det. Hvis det er svært at sige, så kan man også skrive det til sine forældre. Det håber jeg, at I får gjort hutigst muligt.
Hvis det er abort I vælger, skal I være opmærksomme på, at tidsgrænsen for abort er 12. graviditetsuge.
At skulle være far, eller ikke, er en stor ting at gå alene med, og jeg kan forestille mig, at det må fylde rigtig meget. Mon du/I har lyst til at ringe til BørneTelefonen på 116111? Her ville du kunne fortælle lidt mere om dine/jeres ønsker, og rådgiveren vil kunne hjælpe mere præcist med, hvad du/I kan fortælle dine/jeres forældre.
Måske har du lyst til at læse lidt om graviditet, så kan du læse mere her:
Kærlig hilsen BørneTelefonen