Jeg er bange

Jeg er en dreng på 15 år og har lige haft en kæreste på 3 uger vi nåede qt have sex (selvfølgelig med kondom) men jeg er bange for jeg har gjort hende gravid da en dag nåede jeg at blive blød og så hård igen med kondomet på og da jeg tog det af sad det skævt og hun kunne mærke sæd på hendes lår

Jeg har slået op med hende (ikke på grund af det selvfølgelig) men jeg har spurgt min ven om hun har fået sin menstruation og han sagde ja bare rolig det har hun men nu (tre uger efter) siger han også at hun er bange for at være gravid da hun startede på nye p piller under vores forhold og at hun har taget to kilo på og hendes mor havde også menstruation selvom hun var gravid med hende

Jeg tror ikke hun er gravid men jeg er stadig bange
Og nej jeg kan ikke bare spørge hende

Vil bare vide hvor stor risikoen er for at hun er gravid

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 15 år

Må starte med at sige, at jeg syntes det er sejt at du skriver til os omkring din bekymring om at hun måske kunne være gravid. For selvfølgelig kan der godt være en mulighed for det, hvis der skulle være kommet noget ud på hende fra kondomet, som du selv siger.

Men du fortæller at din ven har sagt, at hun har fået sin menstruation, ca 3 uger efter at du har været sammen med hende?

Det er jo sådan at når en kvinde har fået sin menstruation, også efter så lang tid så kan hun ikke være gravid, fordi hvis hun var blevet det, ville hun ikke have fået sin mens, så du kan være ganske rolig.

Det eneste man ville kunne gøre, var måske at få din ven til at snakke med hende om evt. at tage en graviditets test for at udelukke det, så er man nemlig stort set sikret. Men det ved jeg ikke om det ville være en mulighed?

Men jeg syntes at du bare skal tage det helt roligt og slappe helt af, fordi der burde ikke være chance for at hun skulle være gravid, når hun som sagt har fået sin mens efter så lang tid. Så bare tag det helt roligt.

Hvis du har brug for mere hjælp eller information, kan du også både ringe og skrive til http://www.sexlinien.dk, der vil også være god information at hente der.

Jeg håber at du er blevet mere rolig og jeg håber at mit svar har kunnet hjælpe dig, så du ikke skal gå at være så bekymret over det. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, hvis ud skulle have flere spørgsmål eller bekymringer:)

Med ønske om en rigtig dejlig dag

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)