Brev
Sex uden kondom
Jeg er en dreng på 15 og jeg har en dejlig kæreste.
Vi har haft sex nogle gang med kondom, men for lidt tid siden, gjorde vi det uden. Det var ikke i lang tid og jeg kom heller ikke.
Men nu er vi bekymret fordi hun ikke har fået sin menstruation og vi er bange for at hun er blevet gravid.
Vi ved nu ikke rigtig hvad vi skal gøre?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Hvor er det godt, I holder øje med, om din kæreste får sin menstruation, nu I har haft ubeskyttet sex. Jeg kan godt forstå, I er bekymrede for, om hun er blevet gravid. Der kan dog være mange grunde til, at menstruationen ikke er kommet.
Det kan blandt andet skyldes netop dét, at I går og er bekymrede. Det kan nemlig påvirke den hormonelle balance i kroppen og forsinke menstruationen. Det kan også skyldes en helt normal uregelmæssighed i menstruationen.
Hvorvidt din kæreste er blevet gravid eller ej kan også handle om tidspunktet for jeres samleje – om det skete omkring hendes ægløsning.
Hvad end forsinkelsen skyldes, er det ikke rart at gå og være bekymrede. Så jeg vil anbefale jer at købe en graviditetstest. I kan købe graviditetstest i de fleste dagligvarebutikker. Men læs godt på brugsanvisningen – så I er sikre på, at I får taget den rigtigt.
Hvis testen er positiv, så skal din kæreste hurtigst muligt op til sin læge. Lægen skal undersøge hende og tale med jer om, hvad der så skal ske. Jeres forældre er også nødt til at få besked.
Lige meget hvad testen viser, så tænker jeg, I faktisk skal overveje at snakke med jeres forældre om det. For mange kan det være en svær ting at skulle sige/spørge om hjælp til, men det er ikke rart at gå med så store bekymringer alene.
Lige nu kan synes som en svær tid. Men hvor er det godt, I holder sammen og er fælles om det. Bliv ved med det, så er det ikke lige så svært at få købt testen og eventuelt fortalt det til jeres forældre.
I er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis I har brug for mere hjælp.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen