Brev
HJÆLP. JEG TROR AT JEG ER GRAVID
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 13 år.
For noget tid siden havde jeg kæreste som jeg holdte rigtig meget af. Vi havde så sammenleje op til flere gange. Vi var beskyttet alle gange, udover en gang. Det var ikke lang tid. men tænker også at der kunne være hul i kondomerne.
Men nu til sagen. Efter noget tid, begyndte jeg at spekulerer over hvorfor jeg ikke havde fået min menstruation endnu. En gang imellem havde jeg smerter i underlivet, det føltes ligesom menstruationssmerter. Hvergang jeg havde de smerter tænkte jeg “nu har jeg fået min menstruation” men hvergang jeg mærkede de smerter var der ingenting. Jeg ventede igen noget tid. Men en sen aften slog det mig, at det kunne være, at jeg var blevet gravid.
Jeg begyndte at undersøge på nettet om symptomer osv.. Indtil videre kunne det godt vise sig at jeg ar blevet gravid, på det jeg har læst. Jeg begyndt at have det rigtig skidt. Jeg har kvalme (for det meste om morgenen og omkring middagstid). Jeg er lidt svimmel en gang imellem, det er sjælendt. Jeg er rigtig sulten men jeg har ikke lyst til noget at spise. Der er for de meste kun en ting jeg har lyst til.
Jeg syntes også min mave er begyndt at blive en smule større end normalt. Min menstruation er forsinket. Jeg har ondt i maven. Igårmorges havde jeg kvalme og rigtig ondt i hoved. Jeg valgte at tage en Treo for at slå hovedpinen ned, men omkring 3 min efter jeg havde indtaget treorn med vand kastede jeg det hele op igen. Som om min krop sagde fra til at jeg skulle tage Treo.
Det er flere måneder siden jeg sidst havde menstruation. Og nu ved jeg ved simpelhen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg tørre ikke sige det til nogle. Jeg har haft sagt det til min ven som jeg stoler 100% på og min daværende kæreste.
Jeg føler ikke jeg kan fortælle det til mine forældre eller søskende. Jeg har heller ikke sådan lyst til at skulle gå ned og købe en graviditetstest eller lign.
Tænkte jeg kunne søge hjælp og råd hos jer hvad jeg så kunne gøre.
Kan man tage p-piller inde midt i graviditet, da min søster har har dem og kunne snuppe et par stykker hvis det var.
Er det muligt at miste barnet hvis man er et par måneder henne i graviditeten?
Kh
skrækslagen måske gravid pige der ikke tørre at fortælle det til nogle
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Jeg kan virkelig godt forstå din bekymring og det er godt, du skriver herind. Det kræver mod at skulle skrive og det mod tænker jeg, at du kan bruge til at få talt med en voksen om din situation – og det er også, hvad det her brev vil handle om. Jeg håber, at brevet vil være en hjælp for dig.
Der er en sandsynlighed for, at du er blevet gravid, selvom I kun var sammen i kort tid uden beskyttelse. Inden sædafgang eller drengen ”kommer” som flere også kalder det, kan der godt blive udløst sæd. Når man begynder at få menstruation, kan ens menstruation også være uregelmæssig, dvs., at menstruationen ikke altid kommer på det samme tidspunkt. For at finde ud af, hvorfor du ikke har fået menstruation endnu, kan det være rart at fortælle det til en voksen, så du kan få hjælp til at finde frem til det. Man kan også sige, at det er bedre at få talt med nogen hurtigst muligt frem for at gå og vente i længere tid endnu. Gad vide, hvad du tænker om det jeg har skrevet?
Du skriver, at du hverken har lyst eller tør sige det til dine forældre. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det vil være grænseoverskridende at tale med dine forældre om det. Også fordi det ikke er til at vide, hvordan de reagerer. På den anden side kan det være rigtig rart at have nogen, der kan støtte en og hjælpe med, hvad der skal gøres videre.
En hjælp kan nogle gange være at tænke over, hvad du vil sige inden du fortæller det til dine forældre. Det kan sommetider gøre det lettere at få sagt i situationen. For nogen kan det være svært at skulle sige og nogen finder det lettere at skrive det hele ned i et brev og fortælle det. Hvad vil mon være bedst for dig?
Du spørger til p-piller og graviditetstest. Du kan ikke tage p-piller efter flere måneder for at ændre på det der er sket. P-piller er noget man tager for ikke at blive gravid og de skal tages på en helt bestemt måde for at virke. Det er noget man får hos lægen. Det vil være en rigtig god ide at få taget en graviditetstest. Den kan købes mange forskellige steder, fx i supermarkedet eller på apoteket. Jeg kan forstå du har en søster, måske du kan starte med at tale med hende og få hende til at hjælpe dig med at købe en og få den taget. Der ligger en seddel inde i pakken hvordan man gør, det er meget enkelt og du kan hurtigt få svar. En ide er også at du får fx din mor til at hjælpe dig med at få købt en eller sammen med hende gå til lægen, som vil kunne give dig svar. Det eneste du skal gøre hos lægen, er at tisse i et glas, så kan lægen give dig et svar.
Du skriver, om barnet kan blive fjernet, hvis du er gravid. Hvis du er gravid tænker jeg, at det er noget du både kan tale med dine forældre og lægen om.
Det er virkelig flot og godt, at du skriver herind. Det kan være ubehageligt at være i uvished og gå og spekulere over, om du mon er gravid eller ej. Derfor er det også godt og vigtigt at få talt med en voksen om det og afklaret situationen. Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale videre om det.
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.