Brev
Graviditet og selvskade
Kære BB
jeg er 12 år og gravid
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
jeg er et par uger henne.
Lige siden jeg tog testen har jeg gjort selvskade hver dag. Jeg skære mange og dybe revner. Jeg føler mig ensom.
Min kæreste ved ikke noget om min graviditet
det gør ingen.
Jeg har store skære sår over det hele
jeg har ingen ide om hvordan jeg skal fortælle min kæreste at han skal være far. Jeg ved ikke om jeg skal have en abort
jeg vil jo gerne have barnet og derfor ved jeg ikke hvorfor jeg cutter
det hele er bare noget rod.
Jeg håber at i kan hjælpe
kærlig hilsen den gravide 12 årigt som cutter.
Please hjælp mig jeg er så bange og ensom
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Hvor er det godt, at du skriver herind til Brevkassen! Jeg kan godt forstå, at du føler dig ensom og bange, når du går rundt og bærer på den store hemmelighed helt alene.
Mon der er en særlig grund til, at du ikke har talt med dine forældre? Måske er du bange for, hvordan de vil reagere? Nogle gange kan ens forældre godt blive vrede, men det er ofte fordi, de bekymrer sig om deres børn og gerne vil have, at de skal have det godt. Tit vil forældrene bløde op efter lidt tid, og så kan man snakke om det hele lidt mere stille og roligt.
Det kan være rigtig svært at skulle tage sådan en samtale. For nogle virker det rart at starte med at tale med én forældre. Det kan f.eks. være, at du kan starte med at tale med din mor? Det kan også være, at du har lyst til at skrive det hele ned, så din mor/dine forældre kan læse det? Nogle gange kan det også være rart, at man har snakket med nogle andre om det først – og måske øvet, hvordan man vil fortælle sine forældre om det. Hvis du har det sådan, er du meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen. Så kan vi tale med dig om, hvordan du kan få det sagt, og hvem du kan få det sagt til. Vores nummer er 116 111. Det er gratis, og man ringer anonymt, så vi kan ikke se, hvem du er.
Jeg kan godt forstå, at du har tænkt meget over, hvordan du skal fortælle det hele til din kæreste. Men det bedste er måske at sige det hele, som det er. At du er blevet gravid, og at du ikke helt ved, hvad du skal stille op: om du skal have en abort eller beholde barnet. Hvis du taler med din kæreste først, kan han måske hjælpe dig med at tale med dine forældre? Men det kan også være, at det vil være rart at tale med dine forældre, før du taler med din kæreste? Det skal du bare gøre i den rækkefølge, du har det bedst med.
Det er meget vigtigt, at du får snakket med nogen hurtigt, så du ikke skal gå med hemmeligheden helt alene, og så du kan få hjælp til at finde ud af, hvad du kan gøre herfra. Det er også vigtigt, at du får snakket med nogen om, at du er begyndt at cutte, fordi du bekymrer dig så meget. Det kan nemlig også være noget, man har brug for andres hjælp til at stoppe med at gøre.
Du står ikke alene med din oplevelse. Der er andre, der har oplevet det samme som dig. Det kan være rart at vide. Men det er vigtigt, at du får talt med nogen tæt på dig, så du kan få hjælp – også med at gå til lægen, som kan undersøge dig og tale med dig om, hvad man videre skal gøre. Det er både meget vigtigt for dig og for barnet, at du kommer til lægen hurtigst muligt.
Det er vigtigt, at du passer på dig selv!
De kærligste hilsner
BørneTelefonen