Brev
Graviditet
Hej!
I weekenden før sommerferien var jeg sammen med den her fyr.
Han var min bedste ven og vi sov sammen, jeg kunne godt mærke da vi skulle sove at han rykkede tættere og tættere på mig. Kort sagt det ene førte til det andet og jan gav mig finger, men det var virkelig bare så uvehaligt og jeg græd faktisk… Jeg var virkelig bange for ham og var bange for at sige nej…
Han prøvede også at have sex med mig, men det afviste jeg, da jeg stadig er jomfru og slet ikke vil give mig selv til ham. Han prøvede at komme op i mig flere gange og jeg kunne også mærke han pilhovede dernede, men han var aldrig rigtig oppe i mig.
Nu er det jo ved at være længe siden, men jeg har ikke fået min mens. Og jeg er så bange for at være gravid…
Jeg ved godt at man ikke bliver gravid af at få finger, men jeg kan bare ikke forstå hvorfor den så ikke er kommet og hvorfor jeg har så ondt i ryggen (jeg har hørt at man har ondt i ryggen når man er gravid)
jeg er bare så bange for at være gravid især fordi jeg er kun 16…
Jeg håber virkelig på noget hjælp
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Tak for dit brev, som beskriver, hvor nervøs du er for at være blevet gravid. Jeg forstår godt, at du tænker meget på det og mærker efter de forandringer, der er med din krop. Det er rigtig godt, at du tør mærke efter, hvad der sker med din krop, undres over din menstruation er udeblevet og ønsker hjælp til om muligheden for at du kan være blevet gravid er tilstede.
Først vil jeg sige til dig, at det var flot, at du holdt fast i, at du ikke ønskede at gå i seng med ham, når det var det, du følte. Du bestemmer over din krop og det er altid ok at sige fra. Du har ret i, at det er meget, meget sjældent, man bliver gravid af ikke at have fuldbyrdet sex, men det kan ske, hvis der har været sæd på fingeren eller pikhovedet og man er uheldig, men igen det er meget sjældent.
Det helt rigtige for dig, vil være at få lavet en graviditetstest. Sådan en kan du købe på apoteket eller i supermarked. Du kan læse, hvordan du skal gøre på pakken, det er ikke spor svært. Det bedste ville være, hvis du kunne samle mod og gå til læge og få lavet en graviditetstest der, også fordi du har ondt i din ryg, og din menstruation er udeblevet. Det kan være, at der en forklaring på det, som lægen kan give dig uden, at du behøver være gravid.
Mange piger oplever, at hvis de er bange for at være blevet gravide, så begynder kroppen at opføre sig, som om den er gravid uden at være det. Man kan opleve - som dig - at ens menstruation udebliver, at man får brystspændinger, osv. alt sammen noget, som man også kan opleve, når man er gravid.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Mange hilsner fra BørneTelefonen