MINIPILLER OG DEPRESSION

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 16 år

Det er godt du er opmærksom, og selv tager ansvar for hvad du har det bedst med som prævention. Det er også godt , at du er kommet frem til en løsning, du er glad for. Også selvom din mor havde en anden holdning til det.

Du har nemlig retten til din egen krop, og til  hvad du er komfortabel med. Du er samtidig opmærksom på nogle af de bivirkninger, der kan være ved mini-piller og p-piller, og passer på dig selv i det.

Vi kan ikke rådgive om prævention herinde på BørneTelefonen. Men måske du kan kontakte din læge og fortælle om din bekymring om en mulig depression som bivirkning?

Din læge kan rådgive dig om, hvad du skal være opmærksom på og fortælle dig, hvordan mini-piller adskiller sig fra p-piller.

Hvis ikke du har lyst til at kontakte din læge, vil jeg også henvise dig til Sex og Samfunds præventionsklinik, hvor du gratis og anonymt kan få rådgivning om prævention.

Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig til, hvad du kan gøre her fra. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du fortsat  mærker efter, hvad der fungerer for dig. Og hvis mini-piller viser sig ikke at være det rigtige for dig, ved både din læge og Sex og Samfund rigtig meget om, hvilker andre muligheder der er.

Mange hilsner

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)