Brev
Gravid som 13 årig.
Hej BørneTelefonen,
for cirka 4 måneder siden, gav jeg min tiltro til min daværende kæreste og lod ham tage min mødom, vi brugte ikke kondom, da jeg har hørt det var bedre uden. Men vi havde så sex, og han kom oppe i mig, jeg tænkte ikke over at vi skulle være forældre.
Før der var gået 3 måneder, og jeg blev tykkere og tykkere, jeg fortalte ham hvad det var hent, og han slog op.
Jeg tør ikke fortælle mine forældre, at jeg er gravid i 4 måned, jeg har bare sagt at jeg spiser meget usundt for tiden.
Jeg har talt med min læge, og hun siger at der ikke er andre udveje end at få barnet.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp. Jeg får en klar fornemmelse af, at der ikke er nogen tvivl om, at du er gravid. Jeg kan godt forstå, at det er en skræmmende situation for dig, der har rejst en masse spørgsmål.
Jeg glad for at læse, at du allerede har været hos din læge. Du skriver, at din læge har informeret dig om, at der ikke er andre udveje end at få barnet nu hvor, at du er 4 måneder henne. Din læge har helt ret i, at den normale abortgrænse, der løber indtil udgangen af 12. uge, altså ca. 3 måneder, er overskredet. Men i særlige tilfælde kan man søge et abortråd om tilladelse til en abort herefter, hvis der er forhold, der taler for det. Det kunne fx være, hvis der er noget galt med fosteret eller der er særlige forhold hos moderen, fx meget ung alder. Det er noget, som din læge burde kunne rådgive dig nærmere om.
Jo længere hen, at du kommer i din graviditet, jo tungere skal begrundelsen være. Så du må endelig ikke tøve med at kontakte din læge igen, hvis du tænker, at det kunne være en mulighed for dig. Hvis du ikke ønsker at søge om en sen abort eller måske ikke kvalificerer til en af begrundelserne for at få en, så er der nok ikke nogen anden udvej end at gennemføre graviditeten. Men det at gennemføre graviditeten behøver ikke nødvendigvis at betyde, at barnet skal blive hos dig efter fødslen. Der er nemlig også mulighed for bortadoption. Det vil være din beslutning alene og noget, der vil foregå via Statsforvaltningen. Både din læge og jordmoder vil kunne hjælpe dig med kontakten dertil, hvis du tænker, at det kunne være det rigtige for dig. Selvfølgelig har du også mulighed for at beholde barnet. Det vil være en stor omvæltning, men din kommune vil kunne tilbyde en række støtteforanstaltninger, så du ikke skal stå helt alene. Så som du kan læse her, så har du altså et par andre udveje end bare at få barnet – og du må mærke efter i maven, hvad der mon kunne være det rigtige for dig.
Du skriver, at dine forældre ikke ved noget om din situation. Jeg kan godt forstå, at det kan bekymre dig at skulle fortælle dem om, men det er vigtigt, at de får besked. Som du nok også allerede har lagt mærke til, så kan en graviditet ikke skjules i længden og du vil få brug for deres støtte og opbakning uanset, hvad du vælger, der er det rigtige for dig. Skal der ansøges om en sen abort, så skal de faktisk også give deres samtykke, da du endnu ikke er myndig. Jeg ved godt, at det kan være svært at snakke med sine forældre, især når man frygter deres reaktion. Jeg tænker, at du kunne overveje at sige eller skrive til dem på en SMS, at du har noget, der er svært for dig og som du har brug for deres støtte og opbakning til, som du gerne vil tale med dem om. Og så kunne I sammen finde et tidspunkt, hvor I i ro og mag kunne tale det hele igennem. Du kunne også overveje at vise dem mit svar til dig, så de også kan læse lidt om dine muligheder. Kunne det mon være en løsning for dig?
Det er faktisk også sådan at lægen når du er under 15 år, så skal lægen fortælle dine forældre at du er gravid, medmindre lægen i særlige tilfælde vurderer, at dine forældre ikke skal kende til din graviditet.  Mon I talte om dette, da du var hos lægen? Prøv at tale med lægen om din bekymring i forhold til at snakke med dine forældre. Lægen skal være med til at passe på dig og kan hjælpe dig med at tage denne vigtige snak. Du kan læse om dine rettigheder på vores hjemmeside via dette link: https://bornetelefonen.dk/graviditet-rettigheder.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker om din situation til at komme videre. Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med det – og så skal du vide, at hvis du har brug for at tale mere omkring det hele eller få flere råd, så er du altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 eller kontakte os via Børnechatten eller SMS.
Mange kærlige hilsner
Børnetelefonen