Brev
Gravid
Hej.
Jeg er en pige på 13, som er blevet gravid.
Det skete med at en fra 9. klasse, ”lokkede” mig ind i toilettet og voldtog mig i omkring 15 minutter uden kondom. Jeg var jomfru, og det gjorde slet ikke ondt og sådan noget, og tænkte at jeg ikke er blevet gravid.
Efter en uge fik jeg totalt kvalme og blev svimmel. Jeg tog 2 graviditetsteste og de viste positivt..
Der er allerede gået 2 uger, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre…
Min mor har ikke opdaget det. Jeg vil på en måde af med barnet, men på den anden beholde den. Jeg er bange. Og nu hvor jeg tænke at jeg er ikke alene, og der er en barn voksende i min mave…
Jeg har prøvet og tale med min mor om det, men jeg kunne ikke. Jeg var alt for bange…
Og jeg vil slet ikke være sammen med dregnen som voldtog mig.
Plz HJÆLP!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du Tusind tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du har skrevet brevet, for du skal helt klart have hjælp til at finde ud af, hvad du skal gøre med sådan en svær situation, du mod din vilje er havnet i. Jeg vil prøve at give dig nogle forskellige ideer, som jeg håber, du kan bruge. Du skriver, at du har taget to graviditetstest, som begge var positive. Selv om de har været positive, så kan du alligevel ikke helt stole på de to test. Normalt så siger man, at man først kan tage en test, når man skulle have haft sin menstruation og som jeg forstår dit brev, er den ikke er kommet endnu. Jeg bliver derfor nysgerrig efter, om din menstruation er regelmæssig, og om du derfor ved, hvornår du skulle have den næste gang. Ved du mon det? Hvis du ved det, og din menstruation ikke kommer til tiden, så kan du prøve at tage en test igen. Det kan også være, at din menstruation ikke er regelmæssig, altså at du ikke ved, hvornår den skal komme igen. Hvis det er sådan, så kan det være svært at bruge test til at afgøre, om du er gravid eller ikke er gravid. Menstruation eller ej skal du ikke længere gå med alle de tanker alene længere.  Jeg kan godt forstå, at du er bange for at fortælle det til din mor. Jeg tænker, at du er rigtig sej, fordi du faktisk har prøvet at sige det til hende. Det er ikke underligt, at du alligevel ikke turde. Jeg tænker på, om du har en idé om, hvordan hun vil reagere? Og hvordan du vil reagere på din mors situation? Det kan være en hjælp lige at tænke situationen igennem og på den måde være lidt forberedt. Måske kan det hjælpe dig til at forsøge igen. Det er rigtig vigtigt, at du får det fortalt til en voksen; hellere i dag end i morgen. Jeg vil gerne prøve at give dig en idé til, hvordan du kan forberede dig på at tale med din mor. Det håber jeg er i orden. Jeg vil foreslå, at du prøver at tænke på situationer, hvor du har haft en god snak med din mor. Er det måske i weekenden, hvor hun ikke behøver tænke på arbejde? Er det, når I er alene hjemme? Er det, hvis I sidder og hygger foran fjernsynet, eller på et helt andet tidspunkt? Måske kan du forsøge at fortælle det til hende på et tidspunkt, hvor du før har oplevet, at I har fået en god snak. Det kan også være, at du kan fortælle det til din mor i et brev. Så kan du give hende brevet, når I sidder sammen. På den måde behøver du ikke sige noget som det første. Så kan du lade din mor læse brevet, og så kan I tale om det bagefter. Jeg kan forestille mig, at det kan være svært for dig at få fortalt, hvordan det er sket – at drengen fik lokket dig ind på toilettet. Måske vil det være nemmere at forklare i et brev? Din mor vil selvfølgelig blive forskrækket/ked af det, da du er hendes elskede datter og du har været i en situation, hvor hun ikke har kunnet hjælp dig, som hun gerne ville. Det giver du hun nu mulighed for at kunne, ved at dele det med hende. Hvis det lige nu er for svært at tale med din mor, tænker jeg, du som en start skal tale med en anden end din mor. Måske har du en lærer eller en anden voksen, som du har tillid til og godt kan lide? Det kan også være en i din familie fx en moster eller faster. Det kan være, at det vil være nemmere at få fortalt til en anden end din mor, første gang du skal sige det. Kan du mon forestille dig det? Har du mon fortalt om det til en veninde? Hvis du har det, så kan din veninde måske hjælpe med at få det fortalt til enten din mor eller til en anden voksen. Mon det er en mulighed, du kunne have lyst til at bruge? En helt anden mulighed er skolens sundhedsplejerske. Sundhedsplejersken vil kunne svare på en masse af dine relevante spørgsmål og samtidig vil hun også kunne hjælpe dig med at finde ud af, om du er gravid eller om de to test måske ikke har vist sandheden. Måske kan du lave en aftale med sundhedsplejersken om, at I sammen fortæller det til din mor. Det gode ved en sundhedsplejerske er, at hun har den viden du har brug for lige nu, og derfor vil hun kunne svare på en masse spørgsmål, som du og din mor sikkert har. Mon det kunne være en idé for dig? Hvis du ikke ved, hvornår sundhedsplejersken er på din skole, kan du spørge på skolens kontor. Du skriver ikke noget om, hvordan du har det med at være blevet lokket ind på toilettet og voldtaget. Måske er du slet ikke noget dertil endnu, fordi det med graviditeten fylder? Det er en meget naturlig reaktion, at man griber til det mest håndgribelige først - her graviditet eller ej.  Men der er ingen tvivl om, at det har været en meget ubehagelig oplevelse for dig. Måske føler du, at du selv var lidt skyld i det? Det ved jeg, at der er mange piger der gør, selv om det ikke hænger sådan sammen.  Det er drengen, der har gjort noget forkert og ikke dig. Selv om du gik med ind på toilettet, så giver det ham ikke lov til at voldtage dig. Drengen har gjort noget, der er ulovligt og fuldstændig forkert og det skal der tages hånd om, både i forhold til dig, men også så der ikke er andre piger der kan risikere at blive udsat for det. Jeg kan godt forstå, at du også har meget andet at tænke på lige nu. Alligevel så tænker jeg, at det er nødvendigt, hvis du kan prøve at mærke efter, om det mon vil være godt for dig at få fortalt til nogen, hvad der skete den dag.  Jeg har nu givet dig nogle forskellige ideer til, hvad du kan gøre. Jeg ved jo ikke, om der er nogle af ideerne, du synes, du kan bruge til noget. Det håber jeg. Det kan også være, at du har fået behov for at tale igennem, hvordan du kan gøre, når du fortæller det til fx din mor. I så fald er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Hvis du synes det er svært at forklare, hvorfor du ringer, så kan du læse dit brev og måske også svaret højt. Rådgiveren kan også bare læse dit brev, hvis du fortæller brevets id nr.  Jeg håber, at du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre. Jeg er ret imponeret over, at du kom på den idé at skrive til BørneTelefonen. Det viser, at du er god til at gøre noget, når du er endt i en rigtig svær situation. Jeg vil ønske dig held og lykke med det du nu skal i gang med at få hjælp til. Store kram og tanker fra BørneTelefonen