Brev
Gravid
Hej
Jeg er så bange for at jeg er blevet gravid.
Jeg havde sex for første gang for ca. 6 uger siden. Han havde kondom på og jeg har haft menstruation 2 gange, men synes alligevel at jeg har haft nogle symptomer, fx trykken i min mave og kvalme og træthed. Jeg er simpel hen skræksalgen for om uheldet er sket for mig.
Håber at du kan give mig lidt svar 🙁
mvh en meget nervøs pige
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Det er en stor beslutning at have sex første gang, og det er ærgerligt for dig, at oplevelsen er blevet fulgt op af dine bekymrede tanker. Det er godt at høre, at din kæreste brugte kondom, men du har ret i, at hvis man er meget uheldig, kan man godt blive gravid alligevel.
Hvis du har haft menstruation 2 gange siden jeres sex, er det meget lidt sandsynligt, at du er blevet gravid. Dine symptomer med trykken i maven, kvalme og træthed, kan faktisk godt komme af nervøsiteten.
Men måske skulle du alligevel tage en graviditetstest, når du er så nervøs og bekymret.  Den er meget simpel at bruge, og du kan købe den på apoteket eller ved kassen i supermarkedet, der er en brugsanvisning i pakken (de er billigst i supermarkedet, 20 - 40 kr.). Så er du helt sikker i din sag.
Jeg ved ikke, om du har snakket med din kæreste om dine bekymringer for graviditet? Men måske det vil hjælpe, at du delte dem med ham. Så han ved, at der er noget der fylder meget for dig. Vil det være en mulighed for jer at snakke om.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen