Brev
Har jeg haft sex?
Så jeg vil til fest fra to dage siden og alt var fint. Jeg drak mine fem genstande og lidt for mange vodkashots. Jeg vågner så op dagen efter og tænker det var en held normal aften, men finder hurtig ud af at jeg åbenbart var helt væk. Min veninde siger jeg brækkede mig over det hele. Det kan jeg slet ikke huske. Perioden fra 23:00 til ca. 02:30 kan jeg slet ikke huske.
Aften efter begynder jeg at bløde, men ikke i samme mænge som normalt når min menstration starter. Min menstration er altid retmæssig og sku ikke være kommet inde om to uger.
Kan det være et tegn på at jeg har haft sex aften iden og ikke kan huske det?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17 årige pige
Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver til BørneTelefonen, når der er noget du er i tvivl om. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Det lyder ikke til at være en rar oplevelse, ikke at kunne huske en periode fra 23:00 til ca. 02:30 til en fest hvor du var rigtig fuld.
Du skriver, at din veninde har fortalt dig, at du brækkede dig over det hele. Har du mon prøvet at spørge din veninde, om hun ved hvad der er sket i den periode du ikke husker?
Nogen gange kan det være rart at snakke om, hvordan aftenen har været med en, som måske ikke har været lige så fuld og kan huske det hele lidt bedre.
Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret over, at du aftenen efter begynder at bløde, når din menstruation først skulle komme om to uger.
Det er svært for mig, at sige om det kan være tegn på, at du har haft sex aftenen inden, fordi jeg ikke er læge. Men jeg ved, at der kan være forskellige grunde til at man kan bløde lidt. Det kan være, at man har fået en rift efter sex men det kan også skyldes andre ting.
Det kan være en god idé at ringe til din læge og fortælle om din blødning og dine bekymringer. Hvis du har lyst, kan du snakke med dine forældre om det, og måske de kan hjælpe dig med at snakke med lægen.
Hvis du hellere selv vil ringe til lægen kan du finde lægens telefonnummer på dit gule sygesikringskort.
Din læge kan hjælpe dig med at finde årsagen til, hvorfor du bløder og snakke med dig om det.
Jeg fornemmer at du er lidt bekymret for, om du kan være blevet gravid, hvis du har haft sex? Mon det er rigtigt forstået? Det kan være en rigtig ubehagelig følelse, hvis man er i tvivl om det.
Hvis du ikke er på p-piller kan det være en god idé at holde øje med din menstruation, tage en graviditetstest hvis den ikke kommer og også tale med din læge om det.
Jeg tror på, at du vil få mere ro i maven, hvis du får snakket med din læge om det. Jeg håber du finder mod til at ringe til din læge, så du kan få snakket om dine bekymringer, med en som ved noget om det.
Venlig hilsen BørneTelefonen