Brev
Gravid?
Kære Brevkasse!
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg har en rigtig god kæreste. Da vi havde sex, for et stykke tid siden, sprang kondomet. Vi tænkte ikke videre over det, da jeg ikke havde fået min menstruation. Jeg ved ikke helt om han kom helt op i mig!?
Sådan ca. 2 uger før vi havde sex, havde jeg en LILLE mørk plet i mine trusser. Da mine trusser var lilla’e vidste jeg ikke om det var min mens?! Men nu er jeg i tvivl. Jeg er så bange, for om jeg er gravid?! Tror I jeg er det?
KH >3
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
~~Kære pige på 15
Tak for dit brev til brevkassen, hvor du fortæller, at du er i tvivl om du kan være blevet gravid. Jeg kan desværre ikke svare dig på, om du er blevet gravid, men jeg vil i mit svar til dig komme med nogle ideer til, hvordan du kan finde ud af om du er det, det håber jeg er okay.
Først vil jeg sige, at det  lyder rigtigt godt, at du har en god kæreste, det er dejligt. Jeg tænker på, hvordan dig og din kæreste har det med at tale sammen om sådan nogle ting? Du skriver, at du ikke helt ved om han kom helt op i dig, mon din kæreste ved om han gjorde det?
For at finde ud af om du kan være blevet gravid, tænker jeg, at det er en god idé, at du tager en graviditetstest. En graviditetstest kan købes i de fleste supermarkeder. De hænger for det meste helt oppe ved kassen eller de kan købes på apoteket. Inde i æsken er der en beskrivelse af, hvordan du/I skal gøre for at testen virker rigtigt. Har du mon mod på at købe en test og teste om du kan være gravid? Jeg tænker om det mon kan være rart for dig, at gøre det sammen med din kæreste, så I er sammen om det og du ikke står alene med det? Jeg skriver ikke dette fordi jeg tror du er gravid, men fordi det er vigtigt, at du får besked om det. Hvis det skulle vise sig, at du er gravid har jeg vedhæfte 5 gode råd til, hvad du kan gøre.
Jeg tænker også, at det vil en idé at snakke med din mor eller far om det. Måske er det svært lige at få det sagt, at du er bekymret - måske ved de ikke, at du og kæresten har sex? Men det ville måske være en støtte for dig, så du ikke står med bekymringerne alene...måske kan du skrive det i en sms fx til din mor?
Inden jeg afslutter brevet vil jeg gerne sige til dig, at det er super godt, at I bruger kondom, men jeg vil også gerne informere dig om nogle ting dig og din kæreste kan gøre så I ikke kommer i samme situation igen – det håber jeg er okay?
Jeg tænker på, om du har overvejet at bruge p-piller? P-piller hjælper dig til at undgå, at blive gravid, men den beskytter ikke mod kønssygdomme så det er en rigtig god idé, at blive ved med at bruge kondom. Som du har oplevet kan det ske det at kondomet springer. Hvis det skulle ske tænker jeg, at det ville være trygt for jer, at vide, at du ikke er gravid, fordi du tager p-piller. Kondomet kan blandt andet springe hvis kondomet er for lille, eller hvis man ikke er opmærksom på at trykke luften ud af den lille dut for enden – det er der måske ikke så mange der ved, at man skal gøre. Hvis det alligevel skulle ske, at kondomet springer kan man gå på apoteket og købe det der hedder nødprævention og kaldes også fortrydelsespille. Man kan også kontakte sin egen læge eller vagtlægen, og få det udleveret der eller på apoteket. Nødprøventionen skal man tage hurtigt muligt efter man har haft sex og man skal kun bruge den som nødprævention. Hvis du vil læse mere om prævention og sex, kan det være en idé at læse mere inde på www.sexlinien.dk - det er en rådgivning ligesom vores, på sexlinien ved de særligt meget om sex, seksualitet og prævention.
Jeg håber mit svar har hjulpet dig. Du er også velkomment til at skrive ind igen, ringe eller sms'e på 116111  eller chatte med BørneTelefonen.
Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen