Brev
Gravid ?
Hej
Jeg er en pige på 16 år og jeg er lidt bekymret for om jeg måske er blevet gravid: Min kæreste og jeg havde ikke noget kondom så han kom i sin hånd og gik ud og vaskede sine hænder og krop, men senere på aftenen stak han den op en gang og nu er der gået en uge og jeg kan ikke stoppe med af spise og jeg har kvalme hver morgen jeg skal tisse hele tiden jeg har først mens om en måned så jeg kan ikke tjekke det:( er der nogen mulighed for jeg kan være blivet gravid eller hvad – tak på forhånd
Hilsen bekymret pige 😉
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 år,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, om du er blevet gravid.
Jeg kan ikke med sikkerhed sige, om du er blevet gravid, men risikoen er meget lille. Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig, specielt når du har alle de symptomer, du beskriver. Tit er det sådan, at hvis man er bange for at være blevet gravid kan kroppen godt finde på at give mange af de symptomer uden at være gravid, nogle kan også få brystspænding, og deres menstruation kan blive forsinket.
Du spørger, om der er nogle mulighed for, om du kan være blevet gravid. Teoretisk set ja, som skrevet er det meget usandsynligt. Sædsæller trives ikke i tørre og kølige omgivelser, så selvom der har været tørt sperm på din kærestes pik, så vil jeg tro, at sædcellerne vil være døde. Jeg tænker, at det er flot, at du lytter til din krop og tager de signaler seriøst, som din krop giver dig.
Når du får dette svar er din menstruation måske kommet og dine symptomer forsvundet? Hvis ikke synes jeg, du skal gå til læge. Det ved jeg godt kan være svært, måske kan du tage din kæreste eller en veninde med, så ikke du er alene. Lægen kan tjekke, om du er gravid og om der er noget med de symptomer, som du har. Lægen er vant til den slags tjek og det er en bekymring, som du deler med mange unge, der ikke har været helt opmærksom på sikker sex.
Du kan også selv købe en graviditets test på apoteket eller i et større supermarked. Det er en pind du tisser på, og så viser den et tegn, som siger positiv eller negativ. Prøven kan tages første dag efter, at du skulle have haft din menstruation.
Håber du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Kærlig Hilsen Børnebrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.