Brev
Gravid?
Hej.
Jeg er virkelig i et dilemma.
Jeg havde sex med min kæreste første gang, og ingen af os havde noget beskyttelse, så det brugte vi ikke.
Han var inde i mig, men ingen af os kom, så er meget i tvivl om jeg så overhovedet kan blive gravid af det? Men jeg er meget nervøs over det, og vil helst bare have det afklaret med det samme.
Hvad skal jeg gøre for at finde ud af om jeg er gravid, da det ikke er hensigtsmæssigt at vente helt til min mens, da det så er for sent at f.eks. Tage en fortrydelsespille.
Håber i kan hjælpe!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Tak for dit brev. Det er rigtigt godt, du skriver herind til med det problem du står i. Jeg kan godt forstå, du er bekymret over om du er blevet gravid, og jeg tænker, at det er rigtigt godt, at du aktivt vil gøre noget, frem for bare at vente på om din menstruation kommer.
I nogle tilfælde kan piger godt være gravide og have menstruation alligevel. Når det er sagt, tænker jeg, der er ret meget der taler for, du ikke er gravid. Jeg har desværre ikke mulighed for, at give dig nogle former for garantier, i forhold til om du er gravid eller ej. Jeg ved ikke hvor lang tid siden det er, at I har haft ubeskyttet sex, måske er nødprævention stadig en mulighed? Nødprævention er en pille, som du skal tage hurtigst muligt inden for tre døgn efter ubeskyttet sex. Jo længere tid der går til du tager pillen, jo mindre effektiv er pillen. Pillen kan købes på apoteket uden recept eller hos en af præventionsklinikkerne, egen læge eller lægevagten.
Ellers er en mulighed, at du tager kontakt til din læge. Hos lægen kan du også få lavet en graviditetstest. Hvis testen er negativ, behøver dine forældre ikke få noget at vide om, at du har fået taget testen. Omvendt er det, hvis det skulle vise sig, at du er gravid - så skal lægen på grund af din alder, så orienterer dine forældre om det, med mindre at det vil få store alvorlige konsekvenser for dig.
En anden mulighed for jer, er at I køber en graviditetstest i en dagligvarebutik. De test er ret lette at tage, og svaret kommer efter få minutter. Har du fortalt din kæreste om dine bekymringer for at være gravid..? Hvis ikke tænker jeg på, om ikke han bør vide det..?
Hvis I fremover vil have sex sammen, har I begge ansvar for at beskytte jer. Jeg ved selvfølgelig godt, at det kun er dig som pige der har risiko for at blive gravid - men han har også risiko for at blive far. Så I bør alligevel sammen tænke på beskyttelse også i forhold til kønssygdomme. Kan det være en ide for jer, at kikke på den hjemmeside der hedder www.sexlinien.dk ? Derinde kan I læse om, hvordan I sammen bedst beskytter jer ikke kun mod graviditet, men også i forhold til kønssygdomme og andre emner omkring sex, er det en ide tænker du…? Det er også en mulighed at tage til en anden læge i sin kommune og få rådgivning om prævention, eller på en af præventionsklinikkerne. Det er ikke i alle regioner der er klinikker - inde på www.sexogsamfund.dk kan se hvor i landet klinikkerne er.
Allerede når du får mit svar i Brevkassen, er der gået noget tid og måske har du fået din menstruation. En anden situation kan desværre også være, at du finder ud af at du er blevet gravid, er det så noget du kan tale med dine forældre om..?
Måske har du til den tid brug for råd i forhold til hvad du har af muligheder. I den forbindelse eller i øvrigt til enhver tid, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Hvis du har brug for det, er det helt okay at du ikke fortæller dit navn når du ringer.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.