Gravid

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Du på 16 år,

Jeg kan godt forstå, at tankerne om barnets far fylder rigtig meget lige nu. Jeg kan også godt forstå, hvis det fylder meget, at din familie har givet dig den kolde skulder?

Jeg kan forestille mig, at du har mange tanker og følelser lige nu? Måske tænker du meget på, hvordan det hele skal gå, når du kommer længere i graviditeten, og når barnet kommer?

Det må være rigtig hårdt, at din familie har givet dig en kold skulder – måske nu hvor du har allermest brug for dem?

Det er godt at høre, at du har en god veninde, som bakker dig op og vil være der for dig, men har du talt med nogen om, hvordan du kan få hjælp til at klare det hele – i forhold til graviditeten og bagefter?

Så længe du er under 18 år, er det dine forældres ansvar, at du har det godt, så hvis de ikke vil hjælpe dig, er det vigtigt, at du får snakket med en anden voksen, som kan hjælpe dig igennem det hele. Det er en meget stor omvæltning og et stort ansvar at få et barn, og når man er 16 år, er det vigtigt, at man har en masse god støtte og hjælp omkring sig, så man ikke står med det hele alene. Det kan f.eks. være din venindes mor, en bedsteforælder eller en lærer på din skole?

Det er også vigtigt, at du kommer til lægen, så du kan få den hjælp du har brug for. Det kan være støtte fra sundhedsplejersken, at få aftalt møde om at komme til tjek hos en jordemor, så du og dit barn bliver fulgt og sikre at det går godt med jer. Du kan også få hjælp i din kommune af en socialrådgiver. Det tænker jeg, at din læge eller sundhedsplejersken nok også kan fortælle dig om.

Hvis du ikke synes, der er nogen omkring dig, du kan kontakte, er du meget velkommen til at skrive en SMS eller ringe til os på BørneTelefonen 116111 eller skrive til os på Chatten.

Du kan også kontakte Mødrehjælpen og få gratis rådgivning – du kan læse mere her: https://moedrehjaelpen.dk/

En voksen tæt på vil nemlig også kunne støtte dig i forhold til barnets far. Selvom barnets far måske har sagt, at han ikke er klar til at stifte familie med dig, kan det alligevel godt være, at han ser anderledes på sagen, når han får at vide, at han skal være far. Det kommer måske som et kæmpestort chok for ham, så det kan godt være, at han starter med at sige, at han slet ikke vil have noget med det at gøre.

Det kan være rigtig svært at forholde sig til, at man pludselig skal være forælder i så ung en alder – og når det ikke er planlagt. Derfor kan det godt være, at han har brug for tid til at finde hoved og hale i sine egne følelser, når du har fortalt ham, at du er gravid. I den tid vil det også være rigtig godt, at du har en rigtig god støtte – og at I begge har nogle voksne omkring jer, der kan støtte jer i situationen og hjælpe jer.

Du skal ikke være alene i denne her situation – så hvis du ikke ved, hvem du skal snakke med eller hvordan, du skal åbne op, er du mere end velkommen til at kontakte os.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)