Fuck….

Hej

Jeg har været sammen med min kæreste er det nu… Og Kondomnet sprang så tog en fortrydelsespille og er så bange for jeg er gravid, for har ingen bivirkninger haft…. Af pillen..

Og jeg tør ik fortælle det til min mor… Er bange for hendes reaktion

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 16 år,

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du kan være bange for om du er gravid.

Jeg kan se, at du efter samleje med din kæreste har taget en fortrydelses pille. Hvis du har taget pillen rigtigt, som der står på pakken (senest indenfor 72 eller 120 timer efter samleje, alt efter hvilken pille, du har købt), så skulle pillen forhindre en graviditet.

Hvilke bivirkninger havde du mon forventet at få? Det er nemlig ret normalt, at man ikke får nogle bivirkninger af fortrydelses pillen. Du kan eventuelt på Apotekets hjemmeside læse lidt om, hvilke bivirkninger man kan få. Men som sagt, så er det oftest at man ikke mærker noget.

Hvis du fortsat er bekymret for, om du kan være gravid, så kan jeg anbefale dig at tage en graviditets test. De kan købes på apoteket og i næsten alle supermarkeder. Så kan du tisse på den og se, om du skulle vær gravid. Hvis det er tilfældet, så er det nok en god ide at snakke med din mor om det.  Eller ringe til lægen og få en snak om det.

Hvis du i fremtiden gerne vil slippe for at være bekymret for graviditet efter sex med din kæreste, så kan det være at du/I skal overveje en anden prævention end kondom? Det kan fx. være p-piller/mini-piller eller andet. Hvis du er interesseret i det, så skal du en tur forbi din læge. Jeg vil altid anbefale dig, at tage en af dine forældre med til sådan en samtale og eventuelt spørge din mor til råds om prævention inden. Men du kan også selv tage til lægen og få prævention.

Det kan være pinligt at starte sådan en snak med sin mor. Men, eftersom du har en kæreste og at i har sex, så er det en vigtig samtale at tage. Jeg tror, at  det også kunne være en lettelse for dig, hvis du har mod på at snakke eller skrive med din mor om det.

Hvis du vil læse lidt mere om de forskellige prævention muligheder, så kan du kigge på Sexlinjens hjemmeside. Jeg linker her: Tema om prævention

Jeg håber at det kommer til at gå godt.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)