Er jeg komplet sindsyg

Kære BørneTelefonen

Jeg står i en lidt mærkelig situation. Jeg har set en del artikler om børn på min alder der får børn og selv opfostre dem Og jeg har den følelse at jeg også har lyst til at få børn og føler mig klar
Men når jeg høre mig selv sige ordene syntes jeg også at det lyder komplet sindsygt Jeg har en dejlig kæreste som jeg har været sammen med i 4 år
Mit spørgsmål er: Er det normalt at tænke som jeg gør Og i så fald om jeg kan få et barn når jeg har fået min mens.

Hilsen pigen der vil være mor.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12

Tak for dit brev til brevkassen, hvor du skriver om, at du har en følelse af, at du er klar til at få et barn. Det er super sejt og modigt af dig at skrive her ind. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig.

Til sidst i dit brev spørger du om du kan få et barn når du har fået din menstruation. Ja når du er begyndt at have menstruation, kan du blive gravid, hvis ikke man beskytter sig. Jeg bliver nysgerrig på, hvad det er der gør, at du har lyst til at få et barn? Du skriver, at du har læst nogle artikler om børn på din alder som får børn og selv opfostrer dem. Jeg tænker på, hvad det er du har læst som gør, at du får lyst til at få et barn? Hvad beskrev de som du synes lyder dejligt? Hvad er det ved at få et barn som du godt kan lide? Jeg gætter på, at du har en idé om, hvordan det vil være at få et barn? Måske har du et billede i dit hoved om, hvordan det vil være? Hvad er der i det billede som er vigtigt for dig? Fx kan et billede være, at sidde med en baby i armene og det vigtige i billedet er ”at give kærlighed og omsorg” er der så andre steder i ens liv, det ”at give kærlighed og omsorg” er vigtigt? Og hvorfor er det vigtigt? Hvad er det ved at give kærlighed og omsorg som man godt kan lide?

I dit brev skriver du, at det lyder sindssygt når du høre dig selv sige ordene. Det er normalt, at have et ønske om, at få børn, det også normalt gerne at ville vente. Der er ikke noget forkert ved det du tænker. Mennesket er fra naturens side ”skabt” til at få børn så der kan blive ved med at være mennesker på jorden, det gælder også for alle dyr. På den måde er det helt natuligt det du oplever. Jeg tænker dog, at det er vigtigt at overveje, hvad man ellers også gerne vil med sit liv og hvornår man gerne vil hvad. Er der andre ting du gerne vil? Hvad er det for nogle ting? Og er det muligt at opleve de ting når man som ung får et barn?

Det er et stort ansvar at få børn og der er rigtigt mange ting man skal overveje. Fx hvor skal du og barnet bo? Det er super godt at læse, at du har en dejlig kæreste, men vil han også gerne have et barn? Hvordan skal I få penge til bleer og alle de ting en baby har brug for? Du skriver, at du føler dig klar, har du gjort dig nogle overvejelser om, hvad man skal være parat til når man får et barn? Jeg tænker på om du kender nogle der har en baby eller et barn? Måske en onkel, fætter, ven eller nogle andre? Hvis du kender en tænker jeg om det kan være en mulighed for dig, at blive barnepige og prøve at se, hvordan det er at være sammen med et barn eller en baby en hel dag.

Det er altså helt naturligt at ønske at få børn på et tidspunkt. Det kræver dog rigtig meget at være mor, og det er ikke tilfældigt at langt de fleste venter med at få børn til de er voksne. Så er man selv færdigudviklet både fysisk og psykisk. Når man som dig er 12 år, er du stadig et barn og igang med at udvikle dig til en ung pige. Det tager tid. Teenageårene, som du snart er på vej ind i, er en tid, hvor man gennemgår en stor udvikling, hvem er jeg, hvad vil jeg med mit liv, hvilken uddannelse ønsker jeg.

Jeg håber derfor du lige nu vil nyde at have en dejlig kæreste, nyde dine teenageår og så vente med at sætte et barn i verden til du er ældre og mere parat til det. Måske, hvis du er rigtig glad for børn, du som jeg skrev tidligere, kan få et fritidsjob, hvor du er barnepige og herved nyde at være med børn og også øve dig på, hvordan og hvad det kræves for at passe børn, hvad tænker du om det?

Jeg har i mit svar til dig stillet dig rigtigt mange spørgsmål, jeg håber du vil bruge noget tid på at svare på dem – bare for dig selv. Hvis du har brug for at tale noget mere om det er du velkommen til at skrive her ind igen eller ringe, chatte, sms til børnetelefonen på 116111

Mange hilsner fra børnetelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)