Graviditet og selvskade

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Hvor er det godt, at du skriver herind til Brevkassen! Jeg kan godt forstå, at du føler dig ensom og bange, når du går rundt og bærer på den store hemmelighed helt alene.

Mon der er en særlig grund til, at du ikke har talt med dine forældre? Måske er du bange for, hvordan de vil reagere? Nogle gange kan ens forældre godt blive vrede, men det er ofte fordi, de bekymrer sig om deres børn og gerne vil have, at de skal have det godt. Tit vil forældrene bløde op efter lidt tid, og så kan man snakke om det hele lidt mere stille og roligt.

Det kan være rigtig svært at skulle tage sådan en samtale. For nogle virker det rart at starte med at tale med én forældre. Det kan f.eks. være, at du kan starte med at tale med din mor? Det kan også være, at du har lyst til at skrive det hele ned, så din mor/dine forældre kan læse det? Nogle gange kan det også være rart, at man har snakket med nogle andre om det først – og måske øvet, hvordan man vil fortælle sine forældre om det. Hvis du har det sådan, er du meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen. Så kan vi tale med dig om, hvordan du kan få det sagt, og hvem du kan få det sagt til. Vores nummer er 116 111. Det er gratis, og man ringer anonymt, så vi kan ikke se, hvem du er.

Jeg kan godt forstå, at du har tænkt meget over, hvordan du skal fortælle det hele til din kæreste. Men det bedste er måske at sige det hele, som det er. At du er blevet gravid, og at du ikke helt ved, hvad du skal stille op: om du skal have en abort eller beholde barnet. Hvis du taler med din kæreste først, kan han måske hjælpe dig med at tale med dine forældre? Men det kan også være, at det vil være rart at tale med dine forældre, før du taler med din kæreste? Det skal du bare gøre i den rækkefølge, du har det bedst med.

Det er meget vigtigt, at du får snakket med nogen hurtigt, så du ikke skal gå med hemmeligheden helt alene, og så du kan få hjælp til at finde ud af, hvad du kan gøre herfra. Det er også vigtigt, at du får snakket med nogen om, at du er begyndt at cutte, fordi du bekymrer dig så meget. Det kan nemlig også være noget, man har brug for andres hjælp til at stoppe med at gøre.

Du står ikke alene med din oplevelse. Der er andre, der har oplevet det samme som dig. Det kan være rart at vide. Men det er vigtigt, at du får talt med nogen tæt på dig, så du kan få hjælp – også med at gå til lægen, som kan undersøge dig og tale med dig om, hvad man videre skal gøre. Det er både meget vigtigt for dig og for barnet, at du kommer til lægen hurtigst muligt.

Det er vigtigt, at du passer på dig selv!

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)