Brev
Er jeg gravid…?
Hej.
Jeg har et problem.
I forgårs havde min storebror lige været i bad, og så skulle jeg også i bad.
20 min. efter kom jeg ud af badet, og da jeg skulle tøre mig, tog jeg et håndklæde. Jeg er bange for, at jeg kom til at tage min storebrors håndklæde, og jeg tørrede mig “dernede” med det.
Jeg har hørt, at sædceller kan overleve i lang tid i den rette fugtighed og varme, og min storebror havde glemt at lufte ud, så der var ret fugtigt og varmt derinde.
I dag har jeg ondt i maven og hovedet. Jeg er også oppustet, men jeg tænker, at det måske også kunne være fordi, at jeg skal til at have min første mens?
Kan jeg være gravid?
Jeg ville sætte stor pris på ,hvis I vil svare på mit brev, da jeg er meget bange!
Knus pigen på 13 år.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg kan berolige dig med, at jeg ikke tror, du er blevet gravid af at tørre dig med din brors håndklæde. Sædceller kan kun overleve ganske kort i det fri, så selv om der har været en høj luftfugtighed i badeværelset, tror jeg ikke, der er nogen fare for, at du kunne blive gravid af det. Det er rigtigt nok, at sædceller kan overleve i "den rette fugtighed og varme", men her snakker vi altså om sædceller inde i skeden - ikke udenfor.
Du kan godt føle dig oppustet, fordi du skal til at have menstruation, men det kan også skyldes tarmene, der arbejder med at fordøje noget, du har spist. Kroppen kan også reagere med hovedpine og mavepine, hvis man går og er bekymret over noget. Så måske er din første menstruation på vej - det vil tiden vise.
Jeg håber, mit svar har kunnet berolige dig lidt? Ellers må du gerne ringe til BørneTelefonen på 116111 og få det uddybet lidt mere, hvis du har flere spørgsmål.
Sundhedsplejersken på din skole ved også en masse om kroppens udvikling, og alle kan gå ind til hende og få en snak, når hun har træffetid på skolen. Hun kan være rigtig god at snakke med, så måske var det en mulighed for dig?
Mange hilsener fra BørneTelefonen