er det nomalt?

jeg er en pige på tretten år og har fået min mens. jeg har en kærste og elsker ham meget højt. en dag ville han i seng med mig. jeg sage ja men vær forsigtig. vi havde ikke noget kondom men vi tænke ikke mer over det. han kom op i mig. og nu ved jeg ikke om det er en risiko for at jeg er gravid.
min menstrasion udebliver men er det bare fordi jeg er navos for det eller hvad håber virke lig i kan hjælpe mig
k.h pigen der er navøs

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære nervøse pige.

Det er godt, du skriver til BørneBrevkassen, du har nogle spørgsmål, som du ikke selv skal gå og tumle med, og jeg håber du kan bruge nogle af mine forslag som hjælp.

Jeg tænker, det er dejligt, at du er så glad for din kæreste, og at I har det godt sammen. Det er godt, at I kan tale sammen om tingene, og om hvad I har lyst til at prøve.

Du skriver ikke noget om, hvor gammel din kæreste er..? Jeg kan ikke lade være med at fortælle dig, at det er vigtigt, du ikke føler dig presset til noget. Jeg tænker, at I er ret unge til at være sammen på den måde. Du ved måske, at den seksuelle lavalder er 15 år? Det betyder, at det ikke er lovligt at have sex sammen før I er blevet 15 år, og at en over 15 år ikke må have sex med en person, der er yngre end 15 år.

Jeg får også lyst til at sige, at det er vigtigt, at I beskytter jer, hvis I er sammen seksuelt. Det er både for at beskytte imod, at du bliver gravid, og for at beskytte jer begge to imod kønssygdomme.

Selv om din kæreste har været forsigtig, som han lovede dig, er der en risiko for, at du kan være gravid. Du skriver ikke, om han fik udløsning, eller om han ”bare” var oppe i dig.

Du kan selvfølgelig have ret i, at din menustration kan være forsinket, fordi du er urolig, det kan også være, den bare er uregelmæssig, fordi du ikke er ældre.

Jeg tænker på, at det I jeres situation er en god ide at få voksenhjælp. Er det noget som I måske kan tale med jeres forældre om? Når jeg skriver I, er det fordi I jo var sammen om at prøve at have sex. Din kæreste har også et medansvar i de bekymringer, du bærer rundt på.

Jeg tænker på, om du har talt med ham om din bekymring? Hvis du har, kunne han måske være en god støtte for dig. Var det måske en mulighed, at han også var til stede, når du fortalte det til en voksen?

Hvis du har svært ved at tale med dine forældre om det, kunne du måske få en lærer til at hjælpe dig. Kunne du måske fortælle om dine bekymringer til en god lærer, som du er tryg ved? Eller måske var det en mulighed at tale med skolens sundhedsplejerske, hun vil også kunne fortælle dig mere om at passe på sig selv.

Jeg kan ikke fortælle dig, om du er blevet gravid eller om du ikke er. Jeg tænker, at jo før du får voksen hjælp, jo hurtigere bliver du fri for den nervøsitet, du selv skriver om. Hvis det er svært at fortælle om, kan du måske vise den voksne dit brev herind til. Det kan måske være lettere end at fortælle om dine bekymringer.

Hvis du har brug for at tale mere om det, kan du prøve at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis at ringe dertil, og måske var det noget for dig.

Mange Kærlige Hilsner

BørneBrevkassen.

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)