Brev
Arbort
Hej alle jeg skrive om mit live om min arbort Før og efter
Jeg er pige på 17 år. Jeg var 11 uger og plus nogle dage hen. Ham der var fra til barn ham har jeg være sammen med i 2 år vi ikke sammen mere jeg vis ikke lige på det tidpunkt vi slå op at jeg var gravid.
Jeg tænke ikke over nogle i mange uger kun lidt. At der var en ting jeg ikke har i lang tid. Jeg tænke ikke riget over det. En dag kunne jeg ikke hold det ud mere. Hvem skulle jeg sige det til det var svært og hvad ville folk tænke. Jeg bor på en skole.
Jeg sagde det til min veninde. Jeg græde riget maget. Vi købet en test og den vis postiv. Tænke hvad skulle jeg gør . Min veninde fik mig over tale til og sige til voksen på skolen. To til lægen dagen efter jeg kunne ikke gør det slev skulle har støtte med fik min veninde med. Jeg to en test os lægen vis os postiv.
Så var der lige det at min mor og far skulle vide det. Var bang for hvad de vil sige kunne ikke sige det vilde bliv sur på mig . Jeg har tag et valgt fra star at jeg skulle ikke har barn selv om jeg hade så maget imod arboret. Men bliv ligesom nøgle til det kunne ikke give barn nogle godt da jeg har det riget svært i mit live problemer. Som jeg på vej til at kom væk fra. Ham der fra til barn vis ikke riget nogle.
Fik en voksen til og ring til min mor far. Deto det pænt . Jeg har i dag læret man godt kan sige vis der er nogle galdt og slev om det svært og familie vi jo bare være der for en jeg fik en arbort samme uge. Bliv jeg nøgle til for var så lang hen.
Men vil ønske jeg kunne har tænk lidt mere over det og har snakke med nogle om det. To lang uger var hårdt nu sider jeg i dag og tænk på det gode ting ved jeg ikke fik det at jeg unge og unddanlse Kommer først slev om jeg had så maget imod arbort
I dag har jeg det som om har sviget et barn et menneske . Det samme som ikke vil har nogle med sid barn at gør At jeg slå et barn i hjel
Håber jeg for lov til og fortælle den og held at forløbet til andre unge
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 årTusind tak for dit brev til brevkassen. Jeg er meget glad for, at du har taget dig tid til at skrive din historie og samtidig har lyst til at dele den med alle dem, der læser brevkassen. Det kræver både mod og viljestyrke at skrive, og du skal vide, at det langt fra er alle, der har det overskud i så svær en tid. Jeg er sikker på, at der er mange, der vil sætte stor pris på at få lov til at læse din historie. Når jeg læser dit brev, er det tydeligt, at det har været en meget svær beslutning at træffe, men også den helt rette beslutning for dig. At få - og opfostre - et barn er en af de mest krævende opgaver, vi som mennesker står overfor. Derfor tror jeg, du har ret i, at det var det helt rigtige at få en abort i din situation. At træffe sådan en beslutning kræver, at man er i stand til at tænke på, hvad der er bedst for barnet og en selv – og det er rigtig flot, at du kan se, at du på nuværende tidspunkt ikke kan tilbyde det, som et barn kræver. Det berører mig dybt, når jeg læser det, du har skrevet om dine forældre. På trods af, at du havde været rigtig nervøs for, at dine forældre ville blive sure, når de fik at vide, at du var blevet gravid, så viste det sig, at det ikke var sådan de reagerede. Det er dejligt at læse, at du er kommet frem til, at det betaler sig at fortælle andre, når man har det svært. Derfor håber jeg, at dit brev kan være med til at motivere andre til at fortælle deres forældre eller andre, der står dem nært, når de har det svært. Du skriver, at du "har det som om, at du har svigtet et barn". Jeg kan godt forstå, du har sådan nogle følelser og tanker indimellem, men du har ikke svigtet nogen. Du har gjort det, der var rigtigt for dig – og det er ikke svigt, men derimod at tage ansvar for sit eget liv. Jeg håber, det har hjulpet en lille smule at få delt dine tanker her – og så håber jeg også, at du i fremtiden vil fortsætte med at dele det, du har på hjerte. Både tanker i forbindelse med aborten, men også om alle de andre ting, der fylder. Hvis du har lyst til det, er du også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor du kan dele dine tanker. Endnu en gang tak for dit brev – og al held og lykke i fremtiden. De bedste tanker fra BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.