Brev
16 år og gravid
Kære bb.
Jeg er en pige på 16 år jeg går lige nu i 10 klasse.
Jeg har for 2 uger siden haft ubeskyttet sex med min fantastiske kæreste som er 2 år ældre end jeg. Normalt er jeg på p-piller, men her på det sidste er de blevet glemt fordi jeg har været meget træt og gået tideligt i seng, og derfor ikke hørt alarmen for at huske dem.
Jeg tog en test da min menstruation var 2 dage forsinket og den var detsværre positiv, for en sikkerheds skyld tog jeg en test igen her igår, og den viste også positiv.
Mit problem er at jeg har en mening med mig selv omkring abort, jeg ville aldrig kunne få mig selv til det, da det en del af mig selv, noget der bliver til et rigtigt menneske.
Jeg er virkelig vand til børn da jeg har ret mange yngre søskende, og yngre børn i familien. Men selvom jeg tror jeg sagtens ville kunne tage et ansvar, er det svært at have tanken om at skulle være mor som 16-17 årig og at min skønne kæreste skal være far som 18-19 årig.
Min mor fik selv sit første barn som 17 årig og har derfor fortalt meget om hvor meget det ødelægger ens ungdom.
Jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til at fungere økonomi og alt mulig, da jeg stadig er under 18 er skolebarn, og har kun et almendeligt ungdomsarbejde..
Jeg har endnu ikke fortalt min mor eller min kæreste det, og har derfor også brug for råd til dette..
Håber i kan hjælpe mig, med alle mine spørgesmål.
Hilsen den kommede mor
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det er godt, at du skriver så hurtigt efter, at du har opdaget, at du er gravid. For det er vigtigt, at du får noget hjælp hurtigt til at træffe den rette beslutning.
Det er et rigtig svært valg, du står i. På den ene side er du imod abort, og på den anden side kan du godt se alle de problemer, det kan give, hvis du skal være mor nu, og din kæreste skal være far. Det er helt almindeligt at være i et kaos af tanker og følelser, og derfor er det godt, at du søger hjælp til at blive afklaret.
Det er et svært valg, så du er nødt til at snakke det igennem med nogen.
I første omgang vil jeg foreslå, at du får fortalt din kæreste og din mor om din graviditet. De har måske selv en mening om det og vil forsøge at overbevise dig om, hvad du skal gøre. Jeg synes, du skal sige til dem, at du er i tvivl, og at det er vigtigt for dig at overveje det grundigt. Det er i sidste ende dit valg og din afgørelse.
Du skal også undersøges af din læge hurtigst muligt. Derfor skal du ringe og bestille en tid med det samme. Hos lægen kan du få en grundig vejledning om, hvad der skal ske, hvis du vælger en abort. Er det en god læge, vil han/hun også give sig tid til at snakke med dig om dine tanker og muligheder, hvis du vælger at få barnet. Måske er det en god ide, at du får din kæreste med til samtalen, så han også kan være med i processen. Det vedrører jo bestemt også ham, selv om det er din afgørelse.
Du behøver ikke beslutte dig ved samtalen. Det kan være en god ide at tænke lidt over det, og din læge kan fortælle dig, hvornår du senest skal beslutte dig.
Hvis du gerne vil have mere rådgivning, kan du kontakte Sexlinien http://www.sexlinien.dk/og få en samtale med dem om alle dine spørgsmål.
Jeg vil også opfordre dig til at kigge på Mødrehjælpens hjemmeside http://www.moedrehjaelpen.dk. Her kan du se alle de områder, du skal tænke igennem, inden du kan beslutte dig. Det er f.eks. økonomi, boligsituation, forhold til kæreste, din families indstilling, dit netværk og gode råd til, hvad du kan gøre, hvis du er den første i vennekredsen, der skal være mor.
Måske kan du og din kæreste sammen kigge på det, så I kan snakke sammen om de mange ting, der skal tages stilling til.
Mange gode tanker og held og lykke fra BørneTelefonen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.