Brev
Penge, spil og trist
Hej Brevkasse!
Jeg er en dreng på 13 år.
For nogle år siden brugte jeg penge på ALLE spil jeg spillede på min mobil
(tror mindst jeg har brugt 10000+ kr)
og nu kan jeg ikke sove om natten fordi jeg hver aften når jeg går i seng tænker på det og får en vild dårlig følelse i maven
og tænker de penge kunne jeg bruge på noget meget bedre.
Jeg stjal også nogle gange penge fra mine forældre så jeg kunne bruge penge på spil.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med den følelse i maven det er vildt ubehageligt.
Please hjælp mig
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Det som du her beskriver er sikket noget, mange som kender til; at man både bruger penge på at købe spil til mobilen, og at mange spil også tilbyder ekstra køb i appen. Det er bestemt en udfordring at kæmpe i mod, ikke bare at lade sig rive med af spillet og købe sig til fordele i den virtuelle verden.
Det er rigtigt, at de penge du brugte, kunne du have brugt på noget andet. Men det synes jeg ikke, at du skal gå rundt og give dig selv dårlig samvittighed over. Nu er du jo blevet bevidst om det, og det betyder jo, at sandsynligheden for, at du vil gøre det igen er lille. Det er rigtig flot, at du har haft viljen til at stoppe igen. Hvordan fandt du mon modet og viljen til det?
Du skriver, at du har svært ved at sove om natten, og at du har stjålet penge fra dine forældre til at spille for. Når jeg læser dit brev bliver jeg lidt i tvivl om, hvorvidt du har snakket med dine forældre om det? Jeg tænker, at det ville være en rigtig god idé, at få snakket med dem. At du får fortalt dem, hvad der er sket og hvordan du har det. De kan være en god støtte at have, når du får den ubehagelige følelse i maven.
Jeg tænker også på, om du mon har snakket med dine venner om det? Jeg kunne godt forestille mig, at der er andre i din omgangskreds, som har haft/har det lidt ligesom dig. Hvad har de mon gjort for at komme videre?
Hvis du stadig synes det kan være svært ikke at købe spil på mobilen, ved jeg, at det i mange tilfælde også er muligt at slå en ”begrænsning” til (eller en børnesikring som det også kaldes). I dette tilfælde vil det også være rigtig godt at snakke med dine forældre, da de kan sætte en kode op for dig.
Mange mennesker kan blive afhængige af at spille spil. Flere spil er bygget op efter et belønningsprincip – og så kan det være svært at løsrive sig igen. Der kommer hele tiden nyere og mere spændende spil til og derfor er det vigtigt, at blive godt til at navigere i både den virkelige og den virtuelle verden.
Tak for dit brev, som jeg er sikker på, at mange vil få glæde af at læse.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen