Brev
Min gaming drøm
Hej jeg er en dreng på 13 år
jeg ville gerne være proffesionel gamer men mine forældre tvivler lidt på mig og prøver at emne skift når jeg nævner det jeg har sagt det er det jeg ville men de tror bare ikke på det og er også begyndt at se/høre at proffesionelle csgo gamere (i mit tilfælde) er meget stresset og er begyndt at tvivle på min drøm som proffesionel gamer
mvh
Dreng på 13
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
At drømme er noget af det bedste. Det kan være hele motivationen for det vi gør, og det er også grunden til, du aldrig må stoppe med det.
Det der kan være lidt svært ved drømme, er at vide hvornår det faktisk er noget man drømmer om, og hvornår det måske er fordi man syntes det er lidt sejt.
Derfor kan det være en rigtig god ide, at prøve og mærke efter inde i sin krop, om det faktisk er noget man drømmer om at opnå.
En måde man kan det på, er at sætte sig ned med lukkede øjne og prøve at forstille sig, at man gjorde det, man drømte om. I dit tilfælde skulle du prøve at se dig selv til træning, eller til en turnering og prøve at mærke om det giver dig sommerfugle i maven. Hvis du gør det, så kunne det godt være noget, du virkelig godt kunne tænke dig lige nu.
Når jeg skriver lige nu, så er det fordi, at du ikke behøver at have de samme drømme hele livet. De fleste mennesker drømmer om mange forskellige ting i løbet af et liv. Derfor må du ikke blive skuffet, hvis du pludseligt en dag ikke har denne drøm mere.
Du skriver i dit brev, at professionelle CS spillere, er meget stressede. Det er sådan med alle professionelle, lige meget hvad de laver, at de træner meget hårdt for at opnår deres egne mål og drømme. Uanset hvad man laver professionelt, så kræver det utroligt meget træning og dedikation, og derfor kan det være stressende uanset hvordan man prøver at blive professionel.
Det kan derfor også være en god ting, at overveje om man er klar til denne form for dedikation og at bruge så mange timer på det som det kræver.
Hvis det er noget som du virkelig godt kunne tænke dig at prøve kræfter med, så syntes jeg du skal prøve at finde ud af om det er nogle steder du kan gå til E-sport omkring dig. Der er nemlig flere og flere stæder hvor man kan komme til træning, og hvor der sidder nogle dygtige spillere og underviser en i teknikker og andet.
Du kunne måske endda spørge dine forældre om det vil hjælpe dig med at finde et sted. Måske når de hører, at det faktisk er noget du gerne vil gå til, går det op for dem, at du faktisk mener det seriøst.
Nogle forældre kan have lidt svært ved at forstå, alt det her gaming. Men det er fordi det er noget, som de ikke selv er vokset op med. Derfor skal de engang imellem bare hjælpes lidt på vej. Du kunne eventuelt også vise dem billeder fra turneringer, så de kan se hvor mange tilskuere der er, og hvor stor en sport det faktisk er blevet.
Jeg håber at dette svar kan hjælpe dig, og så håber at du vil blive ved med at drømme, hvis ikke CS, så noget andet.
Hvis du føler, at du har brug for at tale med os igen, så kan du altid ringe ind til os på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen