Brev
Kæreste eller ik?
Hejsa.
Jeg en pige på 18 og jeg er total forvirret.
Han er den nesdte kæreste og der intet galt mellem ham og mig, når det kun er os er det som en drøm, helt fantastisk. Vi hsr været sammen i over 1 år nu.
Men familierne er ikke lige det bedste. Der er altid problemer fra familiers side af og det går ud over vores forhold. Det er altid en af os og mange gange bliver man nød til at rykke sig lidt fordi det er ikke til at holde ud i længden.
Jeg skal høre dem tale ned om min familie og jeg ved godt hvem der får det hele til at være sådan. En hel 3 familie, der altid har haft nogetnimod uden at kende mig og min familie, de er had mennesker. Jeg kan ikke se min kæreste som før mere.
Her kommer mit spørgsmål.
Skulle man stadig være sammen eller er det bedre at gå fra hinanden, skal siges jeg har droppet hele min familie og har sikkert ødelagt alt mellem min familie og jeg for ham, skal siges det ikke er ham som har sagt jeg skulle.
Hilsen en pigen 18
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Tak for dit ærlige brev. Hvor er det godt du søger råd og hjælp, når der er noget som fylder. Det lyder rigtig hårdt, at andre taler dårligt om din familie og at det går ud over dit forhold. Jeg forstår godt, hvis det er svært at leve med.
Når jeg læser dit brev, så kan jeg høre, at du har ofret rigtig meget, for at være sammen med din kæreste. Du skriver at du nu oplever at andre taler dårligt om din familie – og at det på mange måder går ud over jeres forhold.
Du spørger meget direkte i dit brev, om det er bedst at din kæreste og du går fra hinanden – eller om I skal blive sammen. Det kan jeg desværre ikke sige om I skal eller ikke skal. Men jeg kan prøve at skrive lidt om, hvad jeg synes er vigtigt i et forhold. Måske kan det styrke dig i din beslutning!
Først og fremmest er det vigtigt at din kæreste og dig har det godt sammen.
Jeg bliver nysgerrig på, hvordan I to mon har det sammen – og om I har snakket om de her svære ting. I et parforhold så er man nemlig to om at få tingene til at fungere. Begge skal hjælpe og være med til at passe på hinanden.
Det betyder at begge skal opleve sig rummet og accepteret. Hvis du oplever at du går rigtig meget på kompromis med det, som betyder noget for dig, så kan det være, at I skal tale om det.
Jeg fornemmer i dit brev, at du ikke har en særlig tæt relation med din familie længere. Du skriver at du har droppet dem og måske har ødelagt alt. Derfor forstiller jeg mig også, at din kæreste er en af de tætteste mennesker du har inde på livet fortiden.
Hvis du har det sådan, så er det ekstra vigtigt at han passer rigtig godt på dig.
Jeg ved fra andre børn og unge som skriver herind, at det kan være enormt hårdt ikke at have sin familie tæt på længere.
Hvis du oplever, at du har det svært med din beslutning, og at der er noget, som du måske ville ønske var anderledes, så kan det være en god ide at være ærlig.
Det kan for nogle føles ensomt at være på afstand med sin familie. Jeg ved selvfølgelig slet ikke om du har det sådan.
Du kan prøve at tale med din kæreste om, hvad I sammen kan gøre for at I får det bedre. Eller måske kan kan hjælpe dig med det som er svært?
Jeg ved godt, at man nogle gange skal indgå nogle kompromisser i et forhold. Men det er vigtigt, at man ikke går på kompromis med alt.
Derfor vil jeg også opfordre dig til at mærke efter, hvad der er vigtigt for dig. Du kan fx prøve at skrive det ned.
Jeg ved ikke så meget, for jeg har kun dit brev. Men jeg håber at du kan høre i mit brev, at jeg rigtig gerne vil hjælpe dig!
Derfor får jeg også lyst til at fortælle dig, at du kan ringe ind til BørneTelefonen og fortælle mere. Vi vil meget gerne hjælpe dig med at finde en god løsning. Vores nummer er 116111 – og vi har åbent dag og nat.
Du kan også kontakte Headspace. Headspace er en organisation, der er lavet for at give unge, der har det svært, nogen at tale med.
Headspace har afdelinger rundt omkring i landet, hvor de hjælper unge i alderen 12-25. Lidt ligesom BørneTelefonen er der også frivillige rådgivere i Headspace, som gerne vil hjælpe unge, der har det svært. Det er gratis, og du behøver ikke at fortælle nogen om det.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Og at du har fået mod på at tale med din kæreste om dine tanker – og måske endda også ringe til BørneTelefonen eller Headspace.
Mærk efter hvad du har brug for lige nu! Og husk at du er stærk, når du søger hjælp.
Kærlig hilsen BørneTelefonen