Brev
Vil gerne men kan ikke få mig selv til det
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en 15 årig pige som har lidt af et problem.
Jeg har den sødeste kæreste i verden, jeg elsker ham virkelig og han elsker mig. Vi har været sammen i snart et år.
Vi har både prøvet hvor han har givet mig fingeren og jeg har prøvet at give ham et hand-job.
Vi har overvejet at have sex sammen og vil rigtig gerne – jeg kan bare ikke få mig selv til det. Jeg vil rigtig gerne, det er ikke det.
Før vi mødtes sagde jeg til mig selv at jeg ikke ville have min første gang før jeg blev 18.
Vi aftalte for et stykke tid siden at vi begge skulle være 16 før vi gjorde det men jeg tror at det bliver svært at holde.
Jeg vil så gerne men jeg ved ikke om jeg er for ung og hvad vil mine forældre ikke tænke hvis at de vidste det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Plz hjælp. Hilsen H
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære H.
Din bekymring om, hvorvidt du er for ung og hvad dine forældre ville tænke, hvis du havde sex med din kæreste, er helt normale tanker, når man som dig er midt i teenagealderen. Det er meget normalt, at du er i tvivl, om det er en god idé. At have sex sammen er for nogle unge en meget stor ting, og man kan ikke ændre på det, hvis man først har gjort det. Derfor er det flot, at du mærker efter indeni og passer på dine grænser. Stort skulderklap til dig!
Jeg bliver nysgerrig på, om du har delt dine tanker og bekymringer med din kæreste? Mon han har samme tanker? Måske ville det hjælpe dig til at finde ud af, hvad du har mest lyst til, hvis du delte det med ham.
Dine forældre ved godt, at du kommet i en alder, hvor sex så småt bliver interessant. De har selv været i din alder, og de har måske også prøvet at have samme tanker som dig. Jeg har talt med andre unge, der ikke har fortalt deres forældre, at de har prøvet at have sex. Mange forældre kan godt selv regne det ud, når deres børn får en fast kæreste i teenageårene. Hvis forældre er bekymrede, handler det nok for det meste om, at de er bange for, om man har følt dig presset til at gøre det eller om man har brugt kondom. Forældre vil gerne passe på deres børn og skåne dem for ubehageligheder.
Om du er for ung eller ej, er noget, du selv skal mærke efter. Hvad har du mest lyst til? På den ene side fortæller du, at du har lyst, at du har den sødeste kæreste i verden, og at I har været sammen længe. Du har prøvet at få finger og give ham et handjob. Det lyder som om, at du er tryg ved din kæreste, og det er meget vigtigt, når man skal have sex for første gang. På den anden side, kan du ikke få dig selv til det. Er det måske fordi, du tænker over, hvad dine forældre eller andre ville tænke, hvis de vidste det? Måske behøver de slet ikke at vide det?
Jeg håber, at du gør det, der føles rigtigt for dig. Hvis det ender med, at I har sex, så husk at bruge kondom.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen