Brev
Træt af livet
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet.
Kære Børnetelefonen
Jeg har et par problemer, der går mig sygt meget på, jeg håber i kan hjælpe mig lidt med dem.
Så mit første problem er at jeg har en kæreste, og jeg elsker ham sygt meget. Vi har været kærester i lidt over et halvt år nu, hvor vi har haft sex og vi er så tætte som man kan være vi er ligesom bedste venner. Men problemet er at vi bor flere hundrede km fra hinanden og hver gang vi skal væk fra hinanden græder jeg i to dage og jeg kan ikke tage det. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for jeg er så ulykkelig når jeg ikke skriver med ham eller er sammen med ham. Vi skriver hver dag og skyper mindst en gang om ugen, men det er slet ikke det samme. Da han er 16 og jeg er 14 går der rigtig lang tid før vi kan være sammen fast og det er så træls.
Så mit andet problem er at jeg har ændret mig ret meget her på det seneste. Jeg har fået nogle nye tætte venner da mine gamle bedste venner ikke behandlede mig godt til sidst, men nu føler jeg mig så skidt. Det er ikke en helt naturlig ændring fordi man kan virkelig mærke det og alle andre kan også mærke det. Hver gang jeg gør noget siger folk altid “det plejede du ikke at gøre” og “hvorfor gør du aldrig det her længere?” og det er så træls, fordi jeg er gladere nu hvor jeg har ændret mig, men alle synes enten jeg er for sød nu, eller at jeg slet ikke er sød nu. En dreng sagde ordret til mig den anden dag “du er ikke den søde F længere du er bare en rigtig bitch nu” og det er sygt træls fordi jeg har mistet så mange venner her for tiden, og selvom jeg er glad for jeg har ændret mig er ingen andre undtagen min nye vennegruppe glade for min ændring.
Så mit sidste problem er at næste skoleår skal jeg på efterskole selvom jeg kun går i 8. klasse nu. Jeg er blevet så træt af min skole at jeg ikke har lyst til at gå i skole længere. Jeg har bare givet op på det her skoleår allerede og har ikke ambitionen til at tage mig sammen for er ikke glad på skolen. Jeg vil bare gerne på efterskolen nu for jeg gider ikke den her skole længere.
Så jeg har ikke haft et decideret spørgsmål i det her brev jeg tænkte måske om i havde nogle tanker eller råd til mig og mine tre problemer.
Tak på forhånd
F
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Det er ikke altid, at man kan stille helt konkrete spørgsmål til de problemer, man føler, man har. Nogle gange kan det hele føles meget kaotisk i ens tanker. Man føler måske heller ikke rigtig, at der er nogen løsning på problemerne? Jeg håber, mit svar her kan give dig et lille overblik over dine tanker. Og en følelse af, at der er noget at gøre.
Jeg kan godt forstå, det føles hårdt at være væk fra sin kæreste. Det lyder som om, I har det rigtig godt sammen. Desværre er der jo nok, som du selv skriver, noget tid til, at I kan være mere sammen. Når man står i sådan nogle situationer, som man ikke rigtig kan ændre så meget på, kan det nogle gange hjælpe at fokusere på de ting, som egentlig er gode. Det lyder f.eks. enormt rart, at I Skyper mindst én gang om ugen. Selvom det ikke er det samme som at være sammen, lyder det alligevel som om, I får snakket en masse. Når man er sammen med nogen ansigt-til-ansigt, kan man komme til at glemme at snakke sammen. Det kan være, at man ’bare’ sætter en film på eller sidder med sine telefoner. Når man Skyper, snakker man måske sammen på en anden måde end når man er rigtig sammen?
Hvis I ikke allerede har gjort det, kan I også fastlægge, hvornår I skal ses. Når man ved, hvornår man skal ses næste gang, har man noget at glæde sig til. Og så er savnet måske også en lille smule mindre?
I forhold til dit andet afsnit, som handler om, at du har ændret dig:
Det kan være meget forvirrende at mærke, at man ændrer sig – og at man måske derfor ’flytter sig’ lidt fra dem, man plejer at være sammen med. Hvis man får nogle helt nye interesser, er det også naturligt, at man finder sammen med nogen, man har mere tilfælles med. Det kan være, at du har det sådan med din nye vennegruppe – at du ’ligner’ dem mere, end du ligner den gamle vennegruppe? Det er helt normalt at gennemgå sådan nogle ændringer i din alder. Også selvom du synes, det virker mere tydeligt med dig. Det kan være, at nogle af de andre også pludseligt ændrer sig.
Det kan være svært at mærke, hvordan man ’glider fra’ sine gamle venner. Og det er måske også derfor, de reagerer, som de gør: måske synes de også, det er lidt mærkeligt/ærgerligt, at du ikke er ’som du plejer’. Mon du kan stoppe deres kommentarer? Da en af drengene f.eks. siger, at du nu bare er blevet en bitch, kan du måske sige, at du stadig er sød – og slet ikke en bitch – du har bare ændret dig lidt, og det er du faktisk rigtig glad for?
Hvis du snakker godt med dine forældre, vil det måske også være rart at fortælle dem om, at du føler, du har ændret dig – og at de gamle venner har lidt svært ved at ’vænne sig’ til det? Man kan nemlig godt have brug for trøst og forståelse – og for nogen, der siger, at det er helt OK, at man ændrer sig. Så længe man behandler sig selv og andre godt, er man nemlig lige, som man skal være.
Når man ved, at man på et tidspunkt skal noget andet, som du f.eks. ved, at du snart skal på efterskole – så kan man godt komme til at synes, at det, man laver ind til da, kan være lidt ligegyldigt. Man mister måske motivationen helt, fordi man bare gerne vil videre. Når man får det sådan, kan det også være en god idé at tale med nogen, som kan hjælpe med at finde motivationen til at ’holde ud’.
Det kan være, at du ’bare’ skal fokusere på nogle små ting i hverdagen. Det kan f.eks. være, at du møder op i skole hver dag, at du laver lektier i så-og-så lang tid hver dag, og så må du bruge resten af dagen på andre gode ting. Det vil være en rigtig god idé at snakke med en lærer om, hvordan du bedst muligt kommer igennem den sidste del af skoleåret. Måske vil det være rart at starte med at snakke med dine forældre? Så kan de hjælpe dig med at tale med en af dine lærere.
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på Chatten.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen