Brev
Jeg kan virkelig godt lide ham.. tror jeg
Hej
Jeg er en pige på snart 14 år, (som snart er færdig med 8. klasse) og som er skiftet skole for 3 månder siden. Men jeg har altså lidt af et problem…
I starten af 7. klasse kom der mange nye elever og vi fik “nye” klasser. (Alle 6. klasser blev blandet) og jeg kom i klasse med en virkelig sød dreng. Jeg havde nogle gode venner og vi snakkede alle meget godt sammen. (Mig, mine to bedste veninder og to drenge, og ja den ene var den her vildt søde dreng)
Jeg tænkte vildt meget på ham, men ville helst ikke overveje tanken, at jeg måske kunne lide ham. Men jeg begyndte at acceptere det efterhånden. Og ja… så skete det der ikke måtte ske (ligesom i hollywood film) ham og min bedste veninde blev kærester. Og jeg var glad på deres vegne, men jeg blev virkelig ked af det. Og så måtte jeg jo glemme at jeg engang tænkte på ham.
Og lige pludselig er de ikke sammen mere, og min veninde har aldrig rigtig kunne lide ham, men sagde hun blev afpresset af ham. (Det skal lige siges at alt det jeg ved fik jeg afvide af den anden veninde som ikke var kærester med ham. Og jaa det gik ikke og vi taler ikke efter jeg flyttede skole os tre piger) og så skete det næst værste tænkelige. Den anden veninde sagde at hun kunne lide ham. Altså what! Tre piger, en dreng, og den “heldige” kunne ikke engang lide ham…
Nå efter noget tid skriver jeg stadig med ham og jeg begynder at få det helt dårligt hvis ikke han svare mig. Og jeg har googlet internettet tyndt for at finde ud af, om jeg kan lide ham og omvendt. Og vi har ikke rigtig snakket i virkelig lang tid, men vi skriver hele tiden. Og han sender billeder at hele sit ansigt, som han ikke gjorde før. Men siger at han gør det ved alle. Men vi snakker så godt sammen. Vi har fortalt dybe hemmeligheder og ligegyldige ting. Men jeg HADER det. Jeg ville enlig bare ønske jeg kunne glemme ham. Men ja nu er det 1,5 år siden jeg startede med de tanker/følelser, og jeg kan ikke glemme ham.
Hvad gør jeg? Jeg ved ikke om jeg overhovedet rigtigt kan lide ham, eller om der bare er fordi jeg så gerne vil have en kæreste.
Og kan han lide mig?
Jeg er så forvirret
Kan i mon hjælpe?
Tak
Vh forvirret pige
(Jeg beklager for stavefejl og få detaljer men det skulle bare ud)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13,
Mange tak for dit brev og for at dele dine tanker så åbent. Der er en vildt sød dreng, som du godt kan lide. Men du er i tvivl om, det ‘bare’ er fordi du gerne vil have en kæreste, og om du egentlig overhovedet rigtig kan lide ham. Nogle gange vil du helst bare glemme ham. Jeg kan godt høre at der rumsterer mange tanker rundt i dit hoved, som gør at du bliver i tvivl om hvad der er rigtigt og forkert. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med forvirringen.
At kunne lide nogen
Noget som du sikkert allerede ved, er at det er helt normalt og naturligt at få et crush på nogen. Nogle gange betyder det rigtig meget. Andre gange er det mere tilfældigt og forsvinder igen. Og som du skriver kan det være svært at regne ud, hvornår det er det ene og hvornår det er det andet, der er på spil.
Du skriver, at du ikke ved, om du overhovedet rigtig kan lide ham, eller om det bare er fordi du så gerne vil have en kæreste. Og det kan være rigtig svært at finde ud af. Jeg kan godt forstå, at det ikke gør det nemmere at regne ud, når det har stået på i 1,5 år. Der er sket mange ting på den tid, hvor én af dine veninder har været kærester med ham og en anden veninde også har kunnet lide ham. Det giver god mening at det føltes helt Hollywood-agtigt for dig.
Hvad kan du gøre?
En måde du måske kan starte med at prøve at finde ud af om du er vild med netop ham som person, er at sætte sig ned med lukkede øjne og prøve at forestille dig at være kærester med lige netop ham. Du kan måske prøve at forestille dig, hvordan det ville være at være sammen med ham i virkeligheden og hvordan du får det når i skriver sammen. Altså om du føler i hygger jer sammen og har ting til fælles. Og måske også, hvordan han behandler dig og er omkring dig.
Så kan du måske sammenligne det med, at du også prøver at forestiller dig, det at have en kæreste og hvordan det ville føles. Hvis begge følelser er meget ens og du måske ikke kan mærke forskellen på, lige netop at være kærester med ham drengen og det at have en kæreste i sig selv, kan det være at det er lysten til at få en kæreste, der fylder mest, og ikke nødvendigvis ham. Men hvis du på den anden side kan mærke der er noget specielt ved ham, altså måden han er på over for dig, de snakke i har sammen eller noget helt andet, så kan det være, du skal prøve at give det en chance. Kan du mon følge mig i den tanke?
Noget andet du også kan gøre, er at have en periode på f.eks. to uger, hvor i to ikke skriver sammen. Måske kan du finde på en undskyldning for, hvorfor du ikke kan skrive? Så kan du jo bruge den tid på at mærke efter om, du virkelig savner at skrive med netop ham. Eller om du mere savner nogen at skrive med, og måske også mere spændingen i at skrive med en dreng. Kunne det være noget, der gav mening for dig at gøre?
Snakke med ham om det
Hvis du prøver de ting af, som jeg har foreslået og kommer frem til, at det er lige præcis ham du godt kan lide, kan det være en god idé at få det sagt. For selvom en google-søgning måske kan hjælpe lidt, er det kun ham der kan give dig svar på, om han kan lide dig eller ej.
Derfor kunne det måske være en god ide at få fortalt om dine følelser. Du kan jo overveje at sige noget i stil med: “Jeg har noget, jeg gerne vil fortælle dig. Har du tid?” Og hvis han så har tid, kan du sige “Jeg er blevet vild med dig. Jeg ved ikke, om du har det på samme måde, men jeg havde brug for at sige det”.
Hvis nu han føler det samme for dig, er det jo bare rigtig dejligt. Det kan jo faktisk være, at han også er vild med dig! Det kan du finde ud af ved at sige det højt.
Og hvis nu følelserne ikke er gengældte, kan det også være rart, for så bliver du sikker på, hvordan han har det. Man kan nemlig bruge rigtig meget tid på at gå og drømme om andre.  Sandheden kan hjælpe én med at komme videre og flytte følelserne, så forelskelsen ikke fylder så meget længere, som den har gjort for dig i noget tid. Og det kan faktisk være, at det måske endda kunne hjælpe dig med at glemme ham, ved at sige det højt. Kan du mon følge mig i den tanke?
Hvis du har brug for flere gode råd, kan du også tjekke vores Scoreguide her på BørneTelefonen. Der kan du få tips og tricks til at score, den du er vild med.
Jeg håber, du kan bruge mine tanker og ideer til noget. Husk at du altid kan skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Vi sidder klar til at lytte og snakke døgnet rundt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen