Brev
synes det er ulækkert at kysse
hele mit liv har jeg sådan set synes det var lidt ulækkert at kysse
ved ikke om det er en normal tanke
altså sådan kan ikke rigtig lide at for eksempel lide at dele en vand flaske med en anden person
er det sært eller mærkeligt eller normalt?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år
Du er slet ikke den eneste, der synes, at det er lidt “klamt” at kysse. Faktisk tror jeg, der er mange, der tænker det, før de prøver at kysse. For der er stor forskel på de kys, som man giver til folk, man elsker, fx ens familie og så de kys, som man giver til en person, som man er vild med.
At kysse er ligesom så mange andre ting. Det er noget, man skal øve, før man bliver god. Til gengæld ved jeg, at mange oplever deres første kys som noget, der faktisk føles ret naturligt. Måske er det ikke lige nu, du er klar til at kysse, men jeg er sikker på, at når du en dag står med en sød person, så glemmer du tankerne om, at det er klamt, og hvis ikke, så er det måske, fordi det for dig ikke er en person, som ikke er værd at kysse med.
På vores hjemmeside har vi en “Kysseskole”, som du kan finde her, hvor der er tips til, hvordan man kysser. Måske det kunne have interesse?
Jeg håber, mit svar kan bruges?! Ellers er du altid velkommen til at skrive eller ringe igen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen