Brev
Sex – under 15
Hej BB!
Mig og min kæreste, har haft noget seksuelt/lavet noget seksuelt sammen, rørt lidt ved hinanden.
(vi har været sammen i 1 1/2 år, og jeg føler mig tryk ved ham, og elsker ham højt. DET SKAL OGSÅ SIGES at vi begge er jomfru, og derved aldrig har haft sex før)
Forleden dag, sagde vi nærmest i kor, efter vi havde rørt lidt ved hinanden, om jeg ikke kunne starte på p-piller, så vi kunne have sex.
Vi er begge 14. Men jeg har altid sagt, at jeg ville vente med sex, til jeg var 14. Vi har begge sagt, at sex var først når vi begge var 15 år.
Men vi sagde nærmest i kor/noget det mindede om det samme, omkring sex.
Det var første gang, vi sådan talte åbent om vores lyst, osv.
Vi har skrevet lidt om det, men vi har ikke sådan besluttet os om, om jeg skal starte på p-piller (det skal siges jeg ikke kun ville på p-piller pga. sex. Sex ville kun være en “bonus”)
Vi er begge klar, men vi ved ikke om vi skal vente til jeg fylder 15 (jeg har først fødselsdag) men så er det jo ulovligt, da han er 14.
Ingen af os, kan “vente” Jeg ville kun vente til jeg er 15, af princip. Fordi så har jeg haft min 1. gang “lovligt” men så alligevel ikke.
Vi er begge klar, men vi ved bare ikke omkring hvordan og hvorledes med vores alder. (vi kender godt til prævention, og er fuldt opmærksomme på det)
Skal vi gøre det fordi vi er klar, og vi føler os trykke ved hinanden. Eller skal vi vente til jeg fylder 15? Eller til vi begge er 15? – Vi er så meget i tvivl!
PS: Hvordan foregår det, når man skal have p-piller? Skal jeg undersøges, eller kan jeg slippe med at svare på nogle spørgsmål osv. ? Frygter at skulle undersøges.
PPS: Hvor langtid går der, før at p-pillerne “virker” på dets funktioner?
Hilsen os.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det lyder som om, du har et rigtigt dejligt forhold til din kæreste, og at I begge to er klar til sex.
Det er rigtigt, at den seksuelle lavalder er 15 år i Danmark. Den er lavet for at beskytte børn og unge, så de ikke bliver seksuelt udnyttet af personer, der er voksne eller meget ældre end barnet/den unge. Men den er ikke lavet som en regel for, hvornår man må begynde at have sex.
Med andre ord har du altså lov til at være seksuel aktiv, før du fylder 15 år, hvis du altså føler dig klar! Det er din krop og dig, der bestemmer. Formålet med loven er ikke at straffe et næsten jævnaldrende kærestepar, der begge har lyst til sex. Så jeg ville tage det helt roligt, også selvom at du bliver 15 år kort før din kæreste.
Har du mon talt med din mor om prævention? For det er nemlig sådan, at for at få p-piller, skal du have en recept fra lægen. Hvis du er under 15 år, kan du kun få receptpligtig prævention, hvis dine forældre tillader det. Hvis du er over 15 år, kan du i nogle tilfælde få p-piller og mini-piller uden dine forældres tilladelse. Men kun hvis lægen vurderer, at du har nogle gode grunde til ikke at ville fortælle dine forældre det.
Det er ikke længere noget krav at skulle igennem en gynækologisk undersøgelse for at starte på P-piller. Din læge vil spørge dig om forskellige ting, for at være sikker på om p-piller er den rigtige løsning for dig.
Det anbefales at man tidligst starter på P-piller et par år efter, man har fået menstruation.
Lægen vil informere dig om, hvordan du skal tage p-piller. Det er nemlig forskelligt for mærke til mærke. Hvis du har lyst, kan du læse mere om P-piller på dette link: http://www.sexlinien.dk/emneside-praevention/praevention-mellem-kvinder-og-maend/p-piller.aspx
Kærlig hilsen BørneTelefonen.