Brev
løgn eller sandt?
Hej jeg er en pige på 12år.
Jeg er død forelske i en dreng på min skole. Det hele starte med at jeg sad ved siden af ham i bussen (jeg køre med skole bus) og så havde vi fjolle virklig meget. Og så havde han og så kaldt mig for søde skat :3. Og så blev jeg altså forelske i ham. Og jeg blev nærmest besat af ham!!!!. Han har og så nogle gange blinke til mig og smile ( han var 11år engang nu er han 12) og han har og så spurgt mig om jeg kunne lide ham. Okay det der er mit problem er at når jeg spørger ham om han kan lide mig så lader han sig om han kaster op 🙁 og han har også sagt at han aldrig kunne finde på at være kærester med en afrikaner :(. Jeg synes bare at det er mærkligt at han har blinke til mig og smile til mig. Og så har han og så spille smart når jeg er i nærheden. Jeg ved ikke om han kan lide mig eller ej. Det er virklig hårdt for mig for jeg har aldrig været så forelske i hele mit liv :(. Håber i svare.
Hilsen den meget triste pige 🙁
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit gode brev. Du er slet ikke den eneste, der synes det kan være lidt svært at være forelsket. Det er helt almindeligt, især når det er en af de første forelskelser man oplever. Du skriver, at du allerede har spurgt om han kan lide dig og det vil jeg bare sige er helt vildt modigt og sejt gjort af dig. Det er ikke alle der har mod til det, fordi det kan være lidt svært, hvis ikke han eller hun svarer det man ønsker sig.
Ham du er forelsket i gør nogle ting der viser, at han måske godt kan lide dig. Samtidig gør han også nogle ting som gør dig usikker på, om han kan lide dig. Jeg kan godt forstå, at du synes det er lidt forvirrende. Når man er forvirret, så er det rigtig godt at prøve at opklare tingene, som du allerede har gjort, ved at spørge ham om han kan lide dig. Men måske du kunne samle mod til dig igen og tale endnu mere med ham, spørge ham, hvorfor han gjorde som han gjorde, da du spurgte om han kunne lide dig? Måske han kan lide dig som veninde, men måske ikke er helt forelsket i dig? Eller måske er han ikke lige så modig som dig, at indrømme at han er forelsket? Jeg tænker også på, om du har talt med dine veninder om det? Måske de har nogle gode ideer til, hvad du skal gøre? De kender jo måske både dig og ham?
Måske du kan give det lidt tid og så se hvad der sker. Måske er det første gang han prøver at have følelser for en pige, og så ved han måske ikke helt hvordan han skal reagere og kommer til at virke lidt fjollet og måske også derfor han sagde som han gjorde. Han er måske bange for, hvordan hans kammerater vil reagere, hvis de opdager han er glad for dig. Det er helt normalt at have det sådan, så måske du kan starte med at sende ham smil i skolen og se hvordan han reagerer. Måske du kan prøve om I kan komme i samme gruppe, hvis I har gruppearbejde i klassen, så I kan være lidt tæt på hinanden. Måske spørge ham om nogle lidt mere ufarlige ting end forelskede, fx om hjælp til nogle lektier, så I på den måde lærer hinanden lidt bedre at kende, inden I igen taler om forelskede, hvad tænker du om det?
Det er altid rigtig svært at vide hvad andre mennesker tænker. Det er også nogle gange svært at tænke helt klart når man er virkelig meget forelsket, men jeg synes du skal blive ved med at være modig og stå ved dig selv og din forelskelse. Og så husk, at man i livet er forelsket rigtig gange og nogle gange er det gengældt og andre gange er det måske ikke, men så kommer der endnu en forelskelse, når man måske mindst venter det.
Jeg ønsker dig alt godt med kærligheden.
Kærlig hilsen Børnetelefonen