kan en muslim og kristen være kærester.

jeg har en muslimsk kæreste er selv kristen vi er begge 12 år er det okay vi ikek tror på det samme og ikke er det samme også er kærester.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 12 år.

Mange tak for dit brev. Hvor lyder det dejligt, at du har fået dig en sød kæreste. Du er dog lidt i tvivl om det er okay, at I er kærester selvom I tror på noget forskelligt. Det vil jeg rigtig gerne se om jeg kan hjælpe dig med.

Det kan være meget forskelligt, hvilke ’regler’ og traditioner man følger, når man er religiøs. Nogle mennesker tolker religionen meget bogstaveligt, mens andre tolker religionen mere frit og følger måske ikke så mange regler, men lever mere efter nogle særlige værdier.

Det betyder også, at det er rigtig svært at svare på om det er okay for muslimer og kristne at være kærester. For nogle vil det slet ikke være noget problem. Mens det for andre kan blive en udfordring at få familien til at acceptere det.

Det er svært at vide, hvordan din kæreste og hans familie lever. Om de tolker islam meget frit eller mere bogstaveligt. Måske har han mod på at spørge sine forældre, hvad de ville sige til, at han fik en kæreste som ikke var muslim?

Det er også vigtigt for mig at fortælle dig, at selvom enten din eller hans familie måske kunne synes, at det var forkert at være kærester, er det ikke sikkert, at det er forkert for jer.

Det er nemlig sådan, at du har ret til selv at bestemme, om du vil tro, og hvordan du vil tro. Det har du, fordi du har ret til at have din egen religion.

Det kan måske være lidt forvirrende, fordi dine forældre samtidig har lov til at opdrage dig i deres religion, og de kan bestemme, at du fx skal tage med til gudstjeneste eller fredagsbøn, men de kan ikke bestemme, hvad du tænker mens du er der.

Det betyder også, at hvis du og din kæreste tænker, at det ikke er forkert at være kærester som kristen og muslim, så er det ikke det. Det er helt op til jer at forme, vurdere og leve efter de ting som I tror på.

Jeg vil også gerne fortælle dig, at du og din kæreste har ret til et privatliv. Det betyder også, at I godt må være forelskede i hinanden, uden jeres forældre behøver at vide det.

Når det så er sagt, ved jeg fra andre at det kan være svært at bære rundt på en hemmelighed og at man nemt kan få en følelse af ikke at kunne være sig selv. Måske kunne det også være rart at snakke med dine forældre om din kæreste? Eller måske med en anden nær dig som du føler dig tryg ved?

Det kan også være, at du har brug for en uddybende snak om din situation med BørneTelefonen. Så er du meget velkommen til at ringe eller skrive til os på 116 111 – vi vil altid gerne hjælpe dig!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.