Brev
Kærlighed
Hej BB
Jeg er en pige på 12 år
jeg ved godt det er lidt tidligt at tænke på drenge men jeg har mødt en i klassen og han er bare så søøøøøød
men mig og min veninde har vædet med min far om at vi ikke kysser en dreng før vi er 16 år og så for vi 1000 kr er ham men jeg syntes bare han er så sød og jeg tænker på ham dag og nat
Jeg håber i ville svare mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Jeg bliver helt glad indeni ved tanken om, at du lige nu oplever noget helt specielt – nemlig det, der for mig lyder som en spirende forelskelse.
Du stiller ikke noget direkte spørgsmål, men det lyder som om du er i en form for dilemma mellem at ville følge dit hjerte og at ville vinde væddemålet, som du og din veninde har indgået med din far.
Du skriver, at du godt ved, at det er lidt tidligt at begynde at tænke på drenge, men faktisk er det slet ikke så tidligt endda. Det er helt naturligt at begynde at blive nysgerrig på drenge i din alder og måske at forelske sig i en – eller flere. Nogen nyder at gå rundt og være forelsket i en anden i al hemmelighed, mens andre får lyst til at kysse, kramme og i det hele taget være tæt på den, som de tænker på hele tiden. Begge dele er helt normalt og kan være dejligt på hver sin måde. Hvordan har du det mon?
Jeg bliver nysgerrig på, om du egentlig gerne vil vinde det her væddemål. Hvis du har en følelse af, at det er vigtigt for dig at vinde det, må du spørge dig selv hvorfor: Er det fordi du og din veninde gerne vil have de tusinde kroner? Eller handler det om, at du rigtig gerne vil vise din far, at du godt kan vinde væddemålet, eller at du måske tror, at du skuffer ham, hvis du taber det?
Nu ved jeg jo ikke, om det er din far eller dig og din veninde, der har fået idéen til væddemålet. Men jeg tænker, at når din far er gået med til dette her væddemål, så kan det være, fordi han godt ved, at det er helt naturligt at få lyst til at kysse med en dreng, før man fylder 16. Det kan være, at han føler sig sikker på at vinde væddemålet, og at han derfor har foreslået det for at drille jer.
Han tænker måske, at det vil være svært for dig og din veninde at modstå fristelsen, og at han ikke risikerer noget ved at sætte 1000 kroner på højkant. Men det kan også være, at han har indgået væddemålet i håb om, at I så vil tænke jer ekstra godt om, før I kysser med en dreng, og så kun vil kysse med én, I virkelig godt kan lide - én, som er så sød, at det er mere end 1000 kroner værd at få et kys af ham!
Nu kender jeg jo ikke din far, så der kan selvfølgelig også være helt andre grunde til det. Hvorfor tror du, at din far er gået med på væddemålet og måske endda har været den, der har foreslået det? Hvis du ikke har nogen anelse om hvorfor, kan du (og din veninde) måske spørge ham om det.
Måske kan du tage en snak med din veninde og prøve at være ærlig omkring, hvordan du har det med det. Hvis væddemålet viser sig at blive et problem i jeres venskab, fordi I ikke er enige om, hvor vigtigt det er for jer at vinde det. Så er det en god idé at snakke med din far om, hvad væddemåler betyder for jeres venskab. Måske kan din mor hjælpe med at snakke med ham?
Mens du går og tænker over, om det betyder noget for dig at vinde væddemålet, og hvad det betyder for jeres venskab, synes jeg bare, at du skal give dig selv lov til at nyde den rare følelse, det ofte er at gå rundt og tænke på én, man synes er rigtig sød.
Du spørger ikke om det, men jeg får alligevel lyst til at sige lidt om, hvordan man kan få kontakt med en dreng. For det første kan det være en rigtig god ide at prøve at få øjenkontakt med drengen i din klasse. Hvis du har mod på det, kan du sende ham et smil, når jeres blikke mødes.
Du kan finde flere tips til at få kontakt her på Børnetelefonens hjemmeside: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet/Vaerktojskassen/scoretips.aspx
Husk, at det også er helt i orden – og måske lige så dejligt – at være forelsket på afstand. Det er helt op til dig.
Held og lykke med det hele!
Kærlig hilsen
BørneTelfonen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.