Brev
Kærlighed
Hej BB, jeg er en pige på 12 år. Bliver snart 13, glæder mig rigtig meget.
Jeg bor stadig med mine forældre, og jeg er kommet i et ”forhold” med en rigtig sød dreng. Jeg har selvfølgelig ikke fortalt mine forældre det, da de sikkert bare vil grine og drille mig. Jeg er lidt trist fordi jeg ikke kan fortælle det, fordi mig og min far er meget tætte.
Problemet er at min kæreste er 17 år, hvilket betyder meget. Jeg har altid kunne lide ”ældre” fyre, der omkring 14-15 år. Men aldrig nogen på 17?!
Jeg kunne mærke at vi havde forbindelse med det samme. Ham har aldrig mødt mig, eller hørt min stemme. Men det vil jeg lave om på. Jeg ved bare ikke om det kan gå med os, fordi han er jo 17?!
Han har intet problem med at jeg er 12, fordi jeg er meget udviklet, så jeg forstår ham bedre end andre. Vi begge spiller et spil der hedder Lol altså league of legends, og vi begge har noget med svømning at gøre. Hahaha, jeg har altid været, du ved, mere fremme end andre.
Måske er det FOR tidligt, men jeg onanerer, og det har jeg gjort siden jeg var omkring 10 eller 11 år (Kun kønslæberne). Mine forældre ved ikke noget om det, og INGEN ved noget. Jeg har heller ikke tænkt mig at fortælle det til nogen, hvis du forstår.
Det gode ved det hele er, at han stadig er jomfru og det er jeg også. Mine veninder synes at det er godt for mig. Dog har jeg en MEGET tæt veninde, som faktisk bekymrer sig om mit helbred, hun sagde til mig ”Jeg skal selvfølgelig ikke bestemme, men hvis i skal (lave) noget, så husk at beskytte jer” Det er det sødeste en person nogensinde har fortalt mig.
Mine veninder ved næsten alt omkring mig og ham, men der er en ting jeg ikke har fortalt dem. Det er at jeg sender frække billeder til ham. Han vil ikke have dem, hvis jeg bliver presset til det. Han er en lille smule nervøs, fordi jeg kan jo sladre om ham, det er jo pedo agtigt det han skiver til mig.
Det lyder måske lidt som om han er en børnelokker, men det er han altså ikke. Han er sød, sjov and the only one who really love me the way i am. Med ”forhold” mener jeg at jeg ikke ved om vi er kærester. Han har aldrig spurgt mig, eller omvendt. Det gør mig bekymret. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Så mit spørgsmål er: Hvordan tror du vi kan få det til at fungere, og tror du det vil fungere? Vil han overhovedet være kærester med mig, eller udnytter han mig bare? Håber virkelig du vil svare.
Kærlig hilsen den lille pige.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære lille pige
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Hvor er jeg glad for, at du skriver til os.
Jeg læser, at du har kontakt med en fyr, som du synes rigtig godt om på 17 år inde på nettet, og du spørger, om jeg tænker, at det kan fungere mellem jer, eller om han bare udnytter dig.
Det kan være svært for mig at sige, for jeg kender ikke fyren og heller ikke hans tanker med det, men jeg gør mig alligevel en masse tanker om alt det, du skriver.
Det første jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev, det er at jeg må sikre mig, at du begår dig sikkert inde på nettet. På internettet er det meget normalt, at unge får kontakt med andre unge, og det går i de allerfleste tilfælde også rigtigt godt. Men alligevel tænker jeg, at det er vigtigt at få sagt, at der er nogle ting, som man skal passe ekstra meget på med, når man aldrig har mødt personen, man chatter med.
Det, at man kan gemme sig bag en skærm, gør internettet til et nemt og oplagt sted for voksne mænd at få kontakt med piger, da de jo kan udgive sig for at være jævnaldrende og egentligt aldrig behøver at afsløre deres sande identitet. Derfor er det en god idé at sikre, hvem man snakker med (for eksempel over web-kamera), inden man for eksempel deler telefonnummer, sender private billeder af sig selv eller en dag vælger at mødes. Når det så er sagt, er det også vigtigt at få fortalt, at det altid er den voksnes ansvar ikke at udnytte børn og unge, og aldrig børnenes/de unges skyld, hvis de lokkes til noget, de ikke har lyst til.
Tit når unge mødes på nettet, så virker det på en eller anden måde som en anden virkelighed, end hvis man mødes ansigt til ansigt. Det er vigtigt at huske, at det man skriver og sender til andre, kan gemmes, deles og findes frem i lang tid fremover. Derfor tænker jeg, at det kunne være en god idé for dig at spørge dig selv, inden du svarer eller sender billeder af dig selv, om du ville gøre det samme "i den virkelige verden"? For det er vigtigt at mærke godt efter, hvor dine egne grænser går, hvad du selv har lyst til, og om du føler dig klar til det.
Jeg læser i dit brev, at du er meget moden af din alder at være. Og det kan jeg også godt fornemme, at du er, især fordi du er rigtig god til at reflektere over alt det som sker. Særligt bemærker jeg, at du gør dig en masse tanker omkring, at fyren du snakker med er 17 år og derved meget ældre end du selv.
I forhold til det, så forstår jeg godt din bekymring, for indtil du bliver 15 år, så er du under den seksuelle lavalder, hvilket kan betyde, at din kæreste bryder loven, når han eksempelvis modtager frække billeder af dig. Jeg tænker, at I måske kunne forsøge at snakke mindre om det seksuelle og bruge tiden på at finde ud af en masse spændende ting om hinanden og derved lære hinanden endnu bedre at kende. Hvad er jeres hobbyer ud over svømning og lol? Hvad er jeres yndlingsfag i skolen? Hvem er jeres bedste venner osv.?
Her til sidst vil jeg igen sige, at jeg er rigtig glad for, at du har skrevet ind til brevkassen for gode råd. Jeg håber, at svaret kan hjælpe dig til at være ekstra forsigtig inde på nettet, så du kan få en masse gode oplevelser derinde og samtidig være sikker og tryg.
Hvis du har flere spørgsmål eller tænker, at det kunne være rart at tale med en voksen om alt det, du går og spekulerer på, så er du selvfølgeligt til hver en tid også velkommen til at ringe eller SMS'e til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 eller skrive til vores chat.
1000 kram fra BørneTelefonen