Brev
Kæresten vil noget mere
Hej!
Jeg er en pige på 12 år som har en kæreste, der snart bliver 15.
Fordi hans venner er begynder at have sex med sine kærester, så vil han også gerne have at vores forhold skal gå videre..
Jeg kan ikke lide at sige til ham, at jeg hverken føler mig moden nok til det, også synes jeg også bare at det er lidt for tideligt for en 12 årrig pige at have sex…
Ved ikke hvad jeg skal gøre!
Hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år, Mange tak for dit modige og vigtige brev. Du er langt fra den eneste pige eller dreng, der føler et pres om at have sex, (længe) før de selv er parate. Så det er virkelig godt du mærker efter, hvad der er rigtigt for dig, og ikke vil lade dig presse til noget. Du lyder som en meget moden, klog og stærk 12 årig pige.
Mit svar er lidt langt, for der er meget jeg gerne vil sige til dig. For du har helt ret. Man skal være parat til sex , og det er de færreste på 12 – 13 år, der er klar til mere end kys, at holde i hånden og kærlige kram. Det er helt naturligt, og handler ikke om, hvor klog eller voksen/barnlig man er. Det handler om kroppens udvikling, hormoner og den slags. Nogen føler sig først parat når de er 16 – 17 år. Nogen senere endnu.
Det er også en af grundene til, at den seksuelle lavalder er 15 år. Det betyder, at det er forbudt, at have sex med nogen, der ikke er fyldt 15 år. Også selvom den ene f.eks. er 14 år og den anden er 15 år, og begge gerne vil.  Faktisk betyder det, at fordi din kæreste er 15 - og ikke under 15, at han kan straffes, hvis nogen blev vidende om og ikke syntes om, at I havde været i seng med hinanden. Loven er sådan, netop for at beskytte børn og unge mod at blive presset til sex, før deres krop og psyke er klar.
Din kæreste er 3 år ældre, og i jeres alder kan det være meget. Især når det gælder seksuel parathed. Det er jo også først som 15 – 16 årige, at nogle af hans kammerater begynder på sex. Det er dog langt fra alle på 15 – 16 år, der er begyndt at have sex. Heller ikke selvom de måske siger, at de er. Desværre er ikke alle piger og drenge så kloge og stærke som dig. Nogen er bange for, at deres kæreste vil gå fra dem, hvis de ikke har sex. Og så har de sex selvom de hverken har lyst eller er parate. Det er ikke godt for hverken selvværdet, kæresteforholdet, sexoplevelsen eller for kærligheden hvis den ene (eller begge to) ikke er parate. Din kæreste skal forstå han ikke skal presse dig.
Jeg kan godt forstå, du syntes, det er svært, at sige til din kæreste, at du ikke er parat. Måske tænker du ligesom mange andre piger, at han måske vil gå fra dig, hvis du ikke vil have sex? Det kan også være, at du er bange for, at han pga. aldersforskellen skal tænke du er barnlig og umoden, og hellere vil være sammen med en ældre pige der vil/må have sex? Men det er vigtigt du får fortalt ham det. Så I begge kan slappe af og fjerne presset fra jeres forhold. Hvis din kæreste er glad for DIG, så vil han forstå og passe på dig. Så vil han stoppe med at spørge, og nyde at være sammen med dig,fordi du er den, du er. Sådan er et godt kæresteforhold nemlig: At man holder af hinanden og passer på hinanden. Man forsøger ikke at presse hinanden til ting man ikke har lyst til. Og man respekterer et nej.
Hvis din kæreste ikke forstår og fortsætter med at prøve at presse dig til sex, så tænker han slet ikke på dig, men kun på sig selv og hvad han har lyst til. Og det er ikke en ordentlig måde at være kærester på. Jeg håber, ikke det sker, for det fortæller noget om, at han måske ikke er så god en kæreste for dig som du troede. Hvis det sker, så håber jeg du er stærk nok til at holde fast og passe på dig selv. For du skal have en sød og dejlig kæreste som holder af dig, respekterer og passer på dig. Ikke en der kun tænker på sine egne ønsker.
Hvordan kan du fortælle din kæreste det? Jeg ved du syntes det er svært, men han er nødt til at få det at vide. Ellers har han ikke en chance for at vise, om han er en god kæreste for dig. Måske kan du fortælle din kæreste, hvor glad du er for ham, men at du ikke er parat til sex? Måske kan du fortælle ham, at det ikke kun har noget at gøre med at du er 12 år at gøre, men at der også er piger på 15, 16 og 17 år,som ikke føler sig parate til sex? (jeg har talt med mange af de piger)
Måske kan du fortælle ham, at det er ulovligt for ham at have sex med dig, når du ikke er fyldt 15 år? Måske kan du fortælle ham, at det er vigtigt for dig, at I kan være sammen uden at spørgsmålet om sex skal hænge i luften mellem jer? Måske kan du fortælle ham, at du håber han stadig holder af dig og vil være sammen med dig, selvom der ikke er sex i jeres forhold? Det vil være virkeligt modent og stærkt, hvis du kan fortælle ham det, og hvis han er en moden 15 årig, så vil han blive stolt over, at have så klog og modig en kæreste. Tror du, at du tør fortælle ham det?
Måske kan du finde et tidspunkt, hvor I er alene, og hvor I har det godt sammen. Hvor det føles trygt for både dig og ham.  Og så fortælle ham, at du gerne vil sige noget, som du har været bange for at fortælle. Så ved han, at det du gør kræver stort mod, og han vil kunne hjælpe og støtte dig, mens du fortæller? Hvis du syntes, det er for svært at sige direkte til ham, så kan du måske skrive det ned med dine egne ord?   Og så enten læse det højt for ham, eller vise ham det, så han selv kan læse det? Eller måske kan du vise ham brevet i brevkassen og vores svar?  Måske kan I læse det sammen, og tale om jeres forhold, hans oplevelse af gruppepres, og om hvordan I selv bestemmer, hvad der er et godt forhold for jer?
Jeg ved godt, det er meget lettere at fortælle, hvad du kan gøre, end rent faktisk at gøre det. Men jeg tror godt du kan finde modet. Du fandt modet til at skrive det ned, og sende det til os. Og hvis du har brug for at tale mere om det, så husk du altid kan ringe, chatte eller sms’se med os på BørneTelefonen. Det er nogle gange lettere, når man kan stille spørgsmål til hinanden undervejs.
Stort kram til dig fra BørneTelefonen