Brev
Jeg bliver jaloux. Meget.
Hey BørneTelefonen.
Er en pige på 15 år. Har en rigtig sød kæreste, som er lige over et år yngre end mig. Problemet er bare at jeg bliver SÅ jaloux hvis han bare taler med en anden pige. Har virkelig prøvet at komme over det. Jeg ved han ALDRIG kunne finde på at være mig utro. Han er ikke typen der ville det og jeg ved han elsker mig rigtig højt.
Men her for tiden er jeg begyndt at blive meget manipulerende.. når han tager ud med andre siger jeg fx “De er også pænere og sødere, kan godt forstå du hellere vil dem end mig”, eller “hvis de er så meget vigtigere så vær kærester med dem” og andre ting som jeg ved vil få ham til at forstå min smerte. Men hvorfor føler jeg den smerte ved at han er ude med andre? Selvom det endda bare er drenge er jeg ekstremt ked af det hver gang han er sammen med andre. Jeg kan græde og være deprimeret, have selvmordstanker osv. Og det er der jeg begynder at manipulere…
Nogle gange siger han fra overfor det, hvilket jeg synes er godt. Kan ikke styre det.. vil bare have ham til at forstå hvordan jeg får det. Jeg føler han vælger dem over mig, men jeg spørger ikke engang selv særlig ofte om han vil være sammen… fordi jeg er bange for han ikke vil. Har haft en kæreste der var mig utro for et stykke tid siden og det går ud over ham.. når jeg tænker normalt kan jeg se manipulationen er meget forkert og misbrugende, men når jeg sidder i situationen er det eneste jeg kan tænke “nu skal jeg vise dig hvor ked af det jeg er, så vælger du måske mig næste gang”…
det gør mig ulykkelig at jeg ikke kan lade min egen kæreste tage ud uden at vi skændes efter, men det er også hårdt for mig altid at være bange for hvor han er og hvem han er sammen med. Hvis han snakker med en pige kan jeg finde på at græde over det, og så går jeg min vej fordi jeg føler han har såret mig. Hvis han går efter mig og spørger hvad der er galt og vil have et kram eller kys skubber jeg ham væk og siger det ikke er noget… jeg ved det gør ham ked af det fordi til sidst giver han op.. ville ønske jeg ikke var sådan.
Hilsen den jaloux 🙁
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen om din jalousi. Og hvor er det flot af dig, at du er ærlig og vedkender dig, at det er sådan du har det!
Du er rigtig god til at beskrive din jalousi, når din kæreste er sammen med andre. Og dine oplevelser af, at blive manipulerende overfor ham. Og jeg synes det er flot, at du gerne vil ændre det, så du ikke får de følelser og reagerer på den måde mere.
Når man føler jalousi, kan det være fordi, man synes nogen får noget, man gerne selv vil have. Og jeg kan læse i dit brev, at det hele nok bunder i, at du gerne vil være sammen med din kæreste. Og at du faktisk er bange for at miste ham, selvom du godt ved, at han ikke vil forlade dig og at I elsker hinanden. Jeg tænker, at jalousien opstår, fordi du har prøvet at have en kæreste, der har været dig utro, og nu er du bange for det sker igen? Og det er helt normalt at reagere på den måde. Men du beskriver at det har taget overhånd, og du gerne vil have nogle forslag til, hvordan du kan lade være at blive så jaloux.
Man kan ikke ‘droppe’ sin jalousi fra den ene dag til den anden, men du kan prøve at vænne dig af med din jalousi. Du kunne måske prøve at snakke med din kæreste om, hvordan du har det, når han er sammen med andre, og hvorfor du reagerer som du gør.
Måske kunne du sige: ”Jeg ved godt, jeg er fjollet og at det er rigtig dumt af mig, men jeg er bange for at miste dig”, eller fortælle ham lidt om hvad din eks-kæreste gjorde, og hvordan det måske nok har påvirket den jalousi, du føler I jeres forhold også.
På denne måde giver du ikke ham skylden for din jalousi, men får taget hul på dine følelser, og får snakket med ham om det. Det kan være, at han kan hjælpe dig, når din jalousi opstår. Måske I kan lave nogle konkrete aftaler, så når du mærker jalousien boble og du får lyst til at sige noget, så sig dét: “Nu kan jeg mærke det bliver svært ikke blive jaloux, og jeg får lyst til at sige alt muligt – så skynd dig at give mig et kram i stedet” – eller hvad der nu føles rigtigt for jer. Ville det mon være muligt?
Mange mener, at den eneste måde man kan holde på kærligheden er ved at lade være at kontrollere, og i stedet stole på den man elsker. Giver det mening for dig? Jeg ved det lyder nemmere end det er.
Når din kæreste er ude med andre, kunne du også prøve, at lade mobilen ligge og lave noget andet du godt kan lide. Gøre noget godt for dig selv – se en film, hør noget glad musik, læg neglelak eller noget andet hyggeligt. Egentlig bare prøve at distrahere dig selv lidt.
Nogle har gode erfaringer med “jeg-vil-af-med-min-jalousi-dagbog”, hvor man skriver sine tanker ned, istedet for at skrive til sin kæreste. Hver side sluttes af med at skrive noget godt om sig selv, eller at overbevise sig selv om, at man ikke har grund til at være jaloux.
Jeg håber, du finder en god måde at kontrollere din jalousi. Jeg tror godt, du kan lære det, for du er allerede rigtig god til at kende dine følelser og måde at reagere på. Det er også en styrke, som vil hjælpe dig i denne situation, men også fremafrettet. Ved at du så ærligt erkender, at det er jalousien der er et problem og ikke dig, din kæreste eller jeres forhold, er du allerede godt fra start!
Jeg ønsker dig og din kæreste det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen