Brev
Jalousi
Hej BB.
Jeg er en pige på 16 år, som har et kæmpe problem med jalousi.
Jeg har en kæreste, som jeg har været sammen med lidt over et år.
Jeg har altid været lidt jalousi, men efter vi ikke går i klasse sammen mere er det blevet meget værre, og især når jeg ikke ved, hvad han laver eller hvem han er sammen med.
Jeg ville ikke have at han tager til fest uden mig eller er sammen med hans drenge venner for ellers tror jeg han er mig utro. (Han er min første kæreste og jeg er hans første kæreste så der har ikke været sådan nogen problemer)
Den ene halvdel siger til mig, at jeg godt kan stole på ham, mens den anden siger at jeg ikke kan.
Mit jalousi ødelægger mit forhold med ham, især når jeg har følelsen af at han er eneste ene for mig.
(Har snakket med om at skrive ind til jer, og han sagde at det var en god ide)
Så håber at i kan give mig nogle gode råd til at slippe af med jalousi.
Kh pigen med jalousi
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16
Hvor er det dejligt, at du har fundet en kæreste, som du er meget glad for. Jeg kan godt forstå, at du ikke vil have, at din jalousi ødelægger jeres forhold.
Det er flot, du beder om hjælp. Du virker reflekterende og med stor selvindsigt. Det er også dejligt, at du og din kæreste kan tale om jalousien. Det tyder på, at jeres forhold er stærkt.
Det er indimellem naturligt at føle jalousi, men det skal ikke være ødelæggende ens glæde. Jalousi kan være svært at styre for mange, men det kan lade sig gøre. Det kræver dog, at man øver sig og tør være i følelserne uden at handle på dem. Så i stedet for, at du kontrollerer din kæreste, skal du øve dig i at kontrollere din jalousi.
Det er også vigtigt at erkende, at man i et kærlighedsforhold aldrig kan vide sig 100 % sikker på sin kæreste. Og det er et grundvilkår i et kærlighedsforhold, at man ikke kan kontrollere alt.
Man kan tale om og forsikre hinanden om, at man gerne vil være sammen. Men man kan aldrig beskytte sig imod at blive ked af det. Og som du selv ved, så kommer der en afstand mellem to mennesker, når den ene forsøger at kontrollere den anden.
Derfor har jeg et forslag til, hvad du kan gøre, når du bliver jaloux:
Spørg dig selv om følgende, inden du reagerer overfor din kæreste, og skriv dine svar ned i en lille bog:
1. Hvad er det for en situation der udløser min jalousi? (måske skal han til fest)
2. Hvad frygter jeg? (måske er du bange for han er sammen med en anden)
3. Hvilke andre muligheder er der, som er mere realistiske? (Måske vil han gerne ud og have en dejlig aften med sine venner, og glæder sig til at komme hjem til dig bagefter)
4. Hvad taler imod, at jeg behøver at være jaloux? (måske har han lige fortalt, at han er helt vild med mig)
5.  Hvad ville være bedst for mit forhold at gøre? (kontrollere ham, eller prøve at styre jalousien?)
Allerhelst skal du have en lille bog, hvor du skriver svarene på disse spørgsmål ned, hver gang din jalousi overmander dig. På den måde kan du få øvet din hjerne i at få øje på, hvad der udløser din jalousi. Og hvad du skal sætte i stedet for jalousien.
Derudover kan det måske hjælpe dig at lægge gode planer for dig selv, bruge dine veninder eller familie, når din kæreste fx skal til fest.
Vigtig er det også, at du ikke går med dette alene. Jeg håber, du kan dele dine følelser med en, du stoler på, måske din mor eller en god veninde? Og vis også gerne din kæreste mit svar, så han kan støtte dig i at stille spørgsmålene, når du føler jalousi.
Du har allerede taget et stort skridt på vejen ved at erkende, at du bliver nødt til at handle anderledes. Derfor har du store chancer for hurtigt at slippe jalousien.
Mange hilsener
BørneTelefonen