Brev
i tvivl
Hej BB
Jeg har et lille “problem” med mig selv, som jeg ihærdigt prøver at få løst.
Jeg har her for tiden tænkt rigtig meget på min seksualitet. Jeg er nemlig meget i tvivl om jeg er til piger, drenge eller begge dele?
Jeg ved godt at det er meget normalt og helt okay at være i tvivl, siden jeg kun er 14 år. Men alligevel, jeg er træt af hele tiden og være i tvivl om hvem jeg er.
Jeg vil klart helst være heteroseksuel, fordi det er det mest normale og det er alle i min omgangskreds (af hvad jeg ved af). Og f.eks. til fester og med ens veninder snakke man altid om ham den lækre dreng, eller hvem hende og hende godt kan lide. Jeg føler bare ikke rigtig at jeg kan deltage i sådanne samtaler. Selvfølgelig er der drenge jeg synes er flotte eller søde, men jeg føler bare ikke rigtig at jeg nogensinde har været sådan “rigtig” forelsket i en dreng. Da jeg var lidt mindre (12-13 år) var je forelsket i en dreng, men jeg er flyttet skole nu og vi snakker ikke mere.
Der har bare været nogen piger en gang i mellem hvor jeg bare har tænkt “wow hun er flot”, eller “shit en lækker krop”. Jeg hader lidt mig selv for det, fordi jeg synes selv at jeg lyder som en pervers stodder. Jeg tør heller aldrig snakke om en piges udseende med andre piger, fordi jeg vil ikke have at de tror jeg er homoseksuel. Jeg har snakket med min bedste veninde om alt det her, og det er selvfølgelig rigtig rart at have en at snakke om det med, men jeg siger ikke for meget, for hvad nu hvis hun tror at jeg har følelser for hende? eller andre piger i klassen? Jeg har slet ikke “forelskede følelser” for hende, men kun kærlighedsfølelser fordi hun jo er min bedste veninde og vi er meget tætte.
Jeg føler jeg har ødelagt vores forhold lidt, fordi hvis vi sover sammen eller krammer eller andre ting der kræver meget kropskontakt så er jeg bare bange for at hun tænker at jeg synes det er rart fordi jeg måske er til piger. Derfor understregede jeg også at jeg slet ikke var sikker, eller jeg måske nok var biseksuel.
Jeg ved godt at der selvfølgelig ikke er noget galt i at være lidt anderledes, og det er efter min mening meget mere spændende og originalt at være homoseksuel. Det er i mit syn bare lidt en udfordring for mig, fordi folk begynder altså at have kærester eller i hvert fald bare “make out” (ved ik hvad det hedder på dansk, haha).
Hvad jeg skal jeg så gøre når jeg flipper ud over at alle mine veninder har kærester og jeg ikke har fordi der ikke er nogen andre i min omgangskreds der er til piger?
Skal jeg så lave en dating profil som 15-16-årig? Det er ikke normalt.
Det er også det der holder mig fra at sige at jeg er homoseksuel. Så vil man da hellere være biseksuel, ik?
håber at I kan hjælpe mig:((
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit meget fine, ærlige brev. Sikke nogle grundige overvejelser, du gør dig om din seksualitet. Du har nogle meget fine betragtninger over, hvilke fordele og ulemper du ser, ved at være enten homoseksuel, biseksuel eller heteroseksuel.
Som du selv skriver, så ved du godt, at det er meget normalt og helt okay at være i tvivl i din alder. Sådan har rigtig mange piger og drenge det – og det vil du kunne læse om i brevene her på BørneTelefonen. Alligevel fylder det for dig, at du ikke føler dig afklaret.
Når jeg læser dit brev får jeg dog også den tanke, at det egentlig er ok for DIG at være i tvivl. Det, der nager dig, er, at du ikke kan være helt ærlig omkring den tvivl. Du føler nok, at du skal skjule og nedtone, at du godt kan føle dig seksuelt tiltrukket af piger? Og at du måske særligt tænker, at du skal skjule det overfor din gode veninde, som du ellers er så tæt med. Fordi du er bange for, at jeres venskab går i stykker. Har jeg forstået det rigtigt?
Jeg kan godt forstå, at du kan få den tanke, at du og din venindes venskab kan ændre sig, hvis hun pludselig bliver i tvivl om, du er forelsket i hende. Men kunne I ikke snakke om lige præcis det? Kunne du sige, at det er du ikke! Og fortælle hende, at du faktisk går rundt og er bekymret for, om jeres venskab kan gå i stykker. Forhåbentlig og sandsynligvis vil du opleve, at din ærlighed og tillid til hende, vil gøre jeres venskab endnu stærkere.
En god måde at starte den snak på kunne fx være at vise hende dit super fine brev og mit svar?
Lige nu oplever du forvirring over, om du er til piger eller drenge. Mit bedste råd er at være tålmodig. Der sker en masse ting i ens hoved (og med ens krop), når man er i din alder, og det kan være ret svært at følge med og finde ud af, hvad man helt præcist er til. Der er mange, der er i tvivl. Der er også mange, der oplever, at de i perioder føler sig lidt forelsket i piger og i andre perioder i drenge. Hvis man i en periode føler sig ’forelsket’ i en af sit eget køn, behøver det ikke betyde, at man er bi- eller homoseksuel. Man er bare ved at lære sin egen seksualitet at kende.
Mit råd til dig er derfor at give dig selv lov til at føle dig tiltrukket og interesseret i lige præcis den/de, du gør. Undersøg din seksualitet og læg mærke til, hvad der tænder dig. At lære sig selv at kende kan godt tage tid – så prøv dig frem og lad være med at lade dig stresse af, at de andre får kærester. Du kan for at lette presset fra de andre fx fortælle din omgangskreds, at det er vigtigt for dig at være rigtig forelsket, inden du begynder at ”make out”. Og at du derfor vil vente på den rigtige.
Tanken om ikke at være til dét, som de fleste andre, man kender, er, kan godt være lidt skræmmende. Også selvom man godt ved, at der ikke er noget i vejen med at være bi- eller homoseksuel. Derfor er det en god idé at tale om det med nogen – f.eks. din veninde. Det kan også være, at det ville være rart for dig at tale med en sød voksen? Hvis ikke du kan komme i tanker om nogen, du kender, så er du meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen (116 111).
Jeg ønsker dig held og lykke. Giv dig selv tid og prøv at lade være med at dømme dig selv. Du skriver fx i dit brev, at du hader lidt mig selv for det, fordi jeg synes selv at jeg lyder som en pervers stodder. Det gør du SLET ikke. Du lyder som en super sød, reflekteret og moden ung pige, der nok engang skal finde en rigtig sød kæreste.
De bedste hilsener
BørneTelefonen