Hvad skal jeg gører

Hej
Jeg er en pige på 12 jeg har et meget stort kærligheds liv jeg kan ikke styre det og der er den her dreng jeg godt kan lide fordi at han er så sød det har jeg kunne siden 1 klassen og vi går i 6 nu jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi ver gang jeg er i nærheden opfører jeg mig mærkeligt
Jeg håber i kan hjælpe
Kh pige på 12

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige pige

Hvor er det fint at du har skrevet ind til os på BørneTelefonen. Jeg kan forstå, at du faktisk er meget forelsket i den her dreng, og du ved ikke rigtig hvad du skal gøre med dine følelser. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle råd med på vejen.

Du fortæller mig, at du er forelsket i den her dreng fra din klasse. Faktisk har du været det siden 1. klasse. Det har altså fyldt længe i dit liv.

Hvor er det bare dejligt, at du har mødt en person som du er så glad for. Det kan være så dejligt at føle sig forelsket, og det kan gøre, at man føler sig helt lykkelig indeni.

Dog kan det også være svært til tider. Især, hvis man ikke ved, om den anden faktisk også er forelsket i en. Forelskelse kan også gøre, at man bliver lidt usikker på sig selv.

Du fortæller, at hver gang du er tæt på ham, så opfører du dig mærkeligt. Jeg tænker, at du måske føler, at du ikke helt er dig selv – har jeg ret i det?

Ofte når man er rigtig glad for en person, så vil man også gerne have, at de synes man er dejlig. Derfor kan man komme til, at overtænke alt hvad man gør, fordi man gerne vil virke perfekt. Man vil altså helst ikke virke mærkelig eller lave fejl. Når man tænker så meget over hvad man siger og gør, så kan man ligesom stivne lidt. Man slapper ikke rigtig af, og så kommer man måske til at opføre sig lidt mærkeligt. Givet det mening?

Det er en helt normal reaktion på at være forelsket. Men det er selvfølgelig lidt irriterende, når det gør, at man får svært ved at tale med personen man er forelsket i.

Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med nogle af dine venner om det her? Nu har det jo stået på længe, så jeg kunne forestille mig, at du har gjort det. Hvis ikke, så kan det være en rigtig fin ting at gøre. Måske har dine venner selv prøvet at være forelsket, har måske en kæreste eller noget tredje. Måske de har nogle gode råd.

Hvis det er nogen venner fra din klasse, så kender de måske også ham drengen. Måske de også ved lidt om hvad han føler og tænker.

Du kan også selv kigge lidt efter nogle signaler der viser, at han er interesseret i dig. Kigger han for eksempel tit på dig? Holder i øjenkontakt? Søger han din opmærksomhed?

Hvis du tør, kan du også selv gøre noget, for at vise ham, at du kan lide ham. Du kan smile til ham og holde øjenkontakten. Måske finde på noget du kan spørge ham om, så i kan begynde at snakke lidt.

Jeg tænker, at når du har gået og været forelsket så længe, så har du måske også brug for, at få det sagt. Du har sikkert længe fantaseret om, hvad han ville svare, hvis du fortalte ham, at du havde følelser for ham.

Det er nok det mest grænseoverskridende, men hvis du har mod på det, så synes jeg du skulle fortælle ham hvad du føler. Tænk nu, hvis han også var glad for dig? Det er ikke noget du behøver at gøre nu. Først når du er klar. Men jeg synes det er noget du skal tænke over at gøre.

Der er mange måder man kan sige det på. Du kan sige det ved at i snakker sammen, men du kan for eksempel også skrive et brev til ham. Du kan fortælle, at du synes han er rigtig sød og at du har gjort det i et stykke tid. Du kan fortælle, at du gerne vil lære ham bedre at kende, og måske også hænge ud med ham en dag.

Hvis du har brug for mere hjælp til at skrive brevet, så har vi en guide på BørneTelefonen: Skriv et kærestebrev.

Jeg håber at du kan bruge mine råd, og at du får fortalt drengen om dine følelser.

Du er altid velkommen til at kontakte os en anden gang. Enten her i Brevkassen eller på telefonen på 116111.

Kram fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.