Brev
Graviditest test
Hej Brevkassen.
Jeg er en 13 årig pige som dyrker sex med min fantastiske kæreste på 14.
Vi havde sex for ca 2,5 måneder siden. Vi havde beskyttet sex som vi plejer. Jeg går meget op i beskyttelse, men er alligevel bekymret.
Jeg skulle have haft min mens for 2 måneder siden. Jeg fik min mens som 11 årig og har ikke været forsinket før. Jeg har meget udflåd.
Jeg vil meget gerne have fat i en af de her tissepinde. Så jeg lige kan starte med at få testet mig der.
Jeg har snakket med min kæreste om det. Han ved heller ikke hvordan jeg skal få fat på en.
Vi er begge lidt bekymret, fordi vi tydeligvis ikke er klar til at være forældre nu.
Jeg har ikke lyst med at snakke med mine forældre om det, før jeg har taget testen og været til lægen.
Hvordan får jeg en Graviditest test?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at I er lidt bekymrede. Men I har gjort, hvad I kunne for at forhindre graviditet, og det er virkelig godt.
Man kan købe graviditetstesten i de flest supermarkeder (fx. Føtex, Kvickly, Fakta, Netto, Meny). De er tit placeret helt oppe ved kassebåndet.
Man kan også købe dem på apoteket.
Når du/I har købt testen og skal hjem og tage den, så tænker jeg, at det kan være en god ide, at I er sammen, når du tager den. Så kan I også sammen læse den seddel, der følger med, så I er sikre på, at I får taget testen rigtigt.
Det virker heldigvis som om, at I er rigtig glade for hinanden og løser ting sammen. Jeg tænker derfor, at I kan være gode støtter for hinanden, ligegyldig om testen viser det ene eller det andet.
Hvis testen viser, at du er gravid, så skal du hurtigst muligt kontakte din læge. Så kan han/hun hjælpe dig med at finde ud af, om du vil have en abort eller beholde barnet. Du kan finde din læges telefonnummer på dit sygesikringsbevis.
Du skriver, at du først vil tale med din forældre, når du ved besked, om du er gravid. Jeg synes, det er rigtig godt, at du har tænkt dig at tale med dem. Hvis du er gravid, kan de nemlig være en rigtig god hjælp og støtte for dig.
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke og håber på alt godt for dig og også din kæreste.
Kærlig hilsen Børnetelefonen