Brev
Er meget forvirret
Så det hele startede for langtid siden faktisk den 17 aug 2021.
Der var en dreng vi kalder ham C, jeg var ret forelsket i ham og den 17 aug spurgte han mig om k jeg svarede selvføldig ja.
Og vi var sammen i ca. 2 måneder, så til oktober jeg slog op med ham. Jeg tror ik helt selv jeg ved hvorfor, vi blev ogs k igen efter en uge ca. Vi var sammen indtil jeg tror november eller sådan noget. Så slog vi op igen.
Jeg var knust over at vi ik var sammen mere. Jeg græd mig selv i søvne og jeg var oppe til kl 5:00 om morgenen, og stod op kl 6:00. Jeg havde en virkelig dårlig døgnrytme, jeg gik på omegle og tænkte jeg finder bare en ny k ligeså sød som C.
Men selvføldig gjorde jeg ik det.
Så i Januar den 3 tror jeg vist, blev min hund aflivet, jeg knust elskede den.
Og så midt i jeg var ved at komme over et break up.
Det gjorde det hele meget være.
Jeg gjorde det sammen vær dag: gik i skole, kom hjem, smed mig i sengen græd, gik i bad, spiste, gik i seng kl 5:00, stod op kl 6:00.
Indtil marts hvor jeg fik det bedre jeg havde det godt udover jeg kede mig være dag.
Så i Maj fik jeg af vide at min gamle hest skulle aflives, det var altså en hest jeg havde levet med hele mit liv. Jeg var knust men forstod det godt så jeg var ik så ked af det.
Nu er jeg i juni og savner min hest og min hund men ik min ex.
Men nu kommer mit problem, jeg skriver med en dreng som går i min klasse ham kalder vi A. A er min ex C bedste ven.
Jeg kan virkelig godt lide A, sådan virkelig godt!!.
Jeg skrev så til ham at jeg kunne lide ham, han svarede jeg kan ogs lide dig.
Jeg tænkte fedt.
Så nogle uger efter begyndte jeg og tænker over hvilken måde kunne han lide mig på.
Jeg skrev så det her til ham: øhmmm den dag der hvor jeg skrev til dig at jeg kunne lide dig, og du så skrev jeg kan også lide dig hvilken måde mente du det på?
Han svarede det ved jeg ik hvilken måde kan du lide mig på.
Jeg elskede ham men det lød ik som om det var crush/forelsket han mente. Så jeg skrev bare jeg ved det heller ik.
Så gik der en time tror jeg så skrev jeg: jeg kan virkelig godt lide dig A, men jeg ved godt du ik kan lide mig på den måde. Men jeg syntes bare du skulle vide det.
Han svarede: jeg kan godt lide dig, som ven. Du er sjov.
Og så brød jeg sammen i gråd jeg var så ked af det det der som ven du er sjov føltes som en sten blive kastet i hovedet på mig.
Der gik nogle minutter, så lyste min skærm. A skrev jeg kunne ik trække vejret. Så åbnede jeg den der stod: ( mit navn) jeg kan virkelig godt lide dig. Men jeg var bange for at sige det. Jeg skrev ok fedt.
Men jeg tænkte at nu hvor han kunne lide mig vil jeg være mega glad. Men nej det er som dengang jeg elskede C jeg er virkelig ked af det, jeg tror ik helt min hjerne kan forstå at han han sagt at han kan lide mig.
Jeg ved ik helt hvad der gør at jeg er så ked af det men jeg er bare mega nedtrykt( jeg har snakket med min bedste ven om det). Vil i hjælpe mig med at blive glad og få lyst til at leve?
Hej hej
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver. Det lyder nemlig til, at du har mange tanker, som er svære at gå med alene. Du føler dig forvirret og ved ikke, hvad du skal gøre. Jeg vil hjælpe dig så godt, jeg kan.
Først og fremmest vil jeg sige, at det er et virkelig fint brev, du har skrevet. Du forklarer så flot, hvordan du har det og har haft det. Jeg kan tydeligt mærke gennem dit brev, hvad du har gået igennem.
At kunne sætte ord på sine tanker og følelser på den måde, som du formår at gøre, er virkelig en styrke.
Du skriver i dit brev, at du har haft en periode efter bruddet med din ekskæreste, hvor du har været meget ked af det, ja faktisk knust. Oveni det kom, at din hund skulle aflives og senere din hest. Jeg kan godt forstå, at det har været en hård tid for dig.
At miste er aldrig rart. Slet ikke, hvis man ikke selv har været klar til at give slip. Omvendt fortæller vores sorg os også, at dem, vi har mistet, har bidraget med glæde og kærlighed i vores liv. Og det må vi huske og varme os ved, når det hele føles håbløst.
Du skriver, at du nu skriver en med dreng A fra din klasse. Selvom I begge har fortalt hinanden, at I godt kan lide hinanden, føler du ikke den glæde, som du tænker, at du burde. Faktisk er du i stedet virkelig ked af det.
Jeg tænker på, om du mon har en frygt for at blive såret igen? Om du kan mærke, at du bliver bange for at blive så glad for et andet menneske en gang til – hvis det så også ender med, at I på et tidspunkt går fra hinanden? Giver det mon mening?
Det er en frygt, som jeg tror, at mange kan genkende. Når man vælger at putte sine følelser ind i et kærlighedsforhold, giver man meget af sig selv – og lægger rigtig meget af ens lykke i en andens hænder. Man håber bare, at den anden vil passe godt på én.
Men uanset hvor gode intentioner begge har, kan man aldrig love hinanden noget. Følelser kan være svære at have med at gøre, og selvom man er overbevist om, at man har fundet den eneste ene, kan man en dag føle noget andet. Det gælder både for dig og ham.
Det kan virke skræmmende. Men man må derfor også nyde hvert et dejligt øjeblik. Det er om at få så meget ‘dejlig tid’ i sit liv som muligt.
Og så er det vigtigt at mærke efter løbende og være tro mod sig selv. Dit brev viser mig, at du er god til at mærke efter i dig selv og løbende være opmærksom på dine følelser. Jeg tænker, at det er en rigtig god ting.
For selvom det er skræmmende og selvom man kan gøre hinanden kede af det, ville livet også være trist og ensomt, hvis ikke man turde elske andre mennesker.
Det er måske lettere sagt end gjort; at turde være i det. Hvis du kan mærke, at det handler om en frygt i dig, tænker jeg, at du skal snakke med nogen om det. Måske i første omgang en ven (som du allerede har gjort, men måske kan du nu sætte nogle andre ord på det?), dine forældre, din lærer eller en anden voksen, som du føler dig tryg ved.
Det kan være rart at få sat ord på de tanker og følelser, som fylder i én. Nogle gange kan dét i sig selv virke forløsende. Og måske har dem, du snakker med, oplevet noget lignende eller har et godt råd.
I din alder sker der rigtig meget med kroppen. En masse hormoner danser rundt inde i én i puberteten og har stor indflydelse på ens tanker og følelser. Du vil sikkert opdage, at flere af dine venner også begynder at bekymre sig om nogle af de samme ting og være forvirrede over deres tanker. En stor usikkerhed kan melde sig i nogen. Her kan det være godt at snakke sammen og hjælpe hinanden.
Måske handler din tristhed ikke om dreng A? Måske blev den sat i gang af det, men drejer sig egentlig om noget andet? Kunne du forestille dig det?
Hvis du føler, at du grundlæggende er trist og ikke har lyst til at leve – som jeg tolker af den sidste del af dit brev – så skal du snakke med din læge. Lægen ved rigtig meget om, hvordan det er at føle sig trist og forvirret, og kan hjælpe til, at du får det bedre.
Du finder nummeret til lægen på dit gule sygesikringskort. Du ringer bare og bestiller en tid. Måske kan du tage dine forældre med? Det vil være en god idé at snakke med dem om det inden, så de også har mulighed for at hjælpe dig. Det er dine forældres ansvar at passe på dig. Men det kan være svært for dem, hvis ikke de ved, hvordan du har det.
Men du kan også tage til lægen alene. Lægen har dog ikke tavshedspligt over for dine forældre, når du er under 18 år. Men du kan sige til lægen, hvis du helst ikke vil have, at dine forældre får noget at vide. Men i sidste ende er det lægens beslutning.
Måske tænker du omvendt, at det faktisk kunne være rart, hvis lægen fortalte dine forældre om, hvordan du har det. Det kan du aftale med lægen.
Hvis du får lyst til at vide mere om pubertet, følelser og forelskelse, kan du kigge på Privatsnak. Her kan du stille spørgsmål og få gode råd ved at ringe, chatte og skrive til brevkassen. Du kan også læse andre børns spørgsmål og svar.
Det er også en mulighed at læse nogle af de andre børns breve og svar hos BørneTelefonen. Du kan bruge linket her: Brevkassen.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker og forslag på din videre vej.
Jeg tænker, at du kan gøre brug af din evne til at mærke efter i dig selv og sætte ord på dine tanker og følelser, når du snart skal tage næste skridt. For du skal ikke være alene med det. Og du skal ikke være trist og forvirret hele tiden. Der skal også passes på dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen